- Da vi bestemte oss for å kutte ut WRC, var vi helt klare på at vi fortsatt skulle være involvert i motorsport på et høyt nivå. Det nye målet er å bli de første til å vinne 24-timersløpet på Le Mans med en dieselbil, sier en talsmann for Peugeot i en pressemelding.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Peugeot trekker seg fra Rally-VM etter årets sesong.

Den franske fabrikken selger mange dieselbiler til privatmarkedet, og vil nå bevise at man kan hevde seg i motorsport med en slik bil også. Ettersom en dieselbil er snillere på drivstoff kan dette være oppskriften på suksess i 24-timersløpet på Le Mans. I 2000 vant nemlig BMW 24-timersløpet på Nürburgring i Tyskland med en dieselbil.

Mye oppmerksomhet

- Jeg er sikker på dette prosjektet vil generere mye oppmerksomhet. 24-timers på Le Mans er et stort løp med 200 000 tilskuere og 228 millioner TV-tittere, sier Peugeot-direktøren Frédéric Saint-Geours.

 

I tillegg til Le Mans skal Peugeot delta i Le Mans Endurance Series som har løp på Spa, Monza, Nürburgring, Silverstone og Istanbul. Peugeot vil bruke 2006 til å utvikle bilen, og stiller til start på Le Mans i 2007.

Lavt nivå?

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Peugeot har tidligere vunnet Le Mans med sin 905.

Mange vil kanskje si at Peugeots satsing på Le Mans kommer beleilig ettersom Audi ikke skal delta etter årets løp. Audi har de siste årene dominert blant sportsprototypene, og konkurransen ellers er ikke den hardeste.

 

De fleste som satser på sportsvognsracing i dag bygger GT-biler, men Porsche utvikler en ny sportsprototyp for American Le Mans Series, og denne bilen kan nok gi den nye diesel-Peugeot'en kamp om de kommer til start på Le Mans i Frankrike.

 

Hva PSA-bror Citroën kommer til å gjøre med sin motorsportsatsing er usikkert. I likhet med Peugeot trekker de seg fra WRC, men noen tror de kommer tilbake i 2007. Andre rykter går på at de skal satse på Rally-Raid og Paris-Dakar.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!