Startskuddet for Evolve ble avfyrt i 2003. Direktøren for Volvo i USA, Vic Doolen, ønsket seg et par showbiler til det årlige SEMA Show i Las Vegas. Vic er en vidsynt mann, og han så helt klart nytteverdien av å få frisket opp deres ellers så konservative bilportefølje med et par friske tilskudd.

 

imgHan er for øvrig i ferd med å gå inn i pensjonistenes rekker, og som Vi Menns utsendte til årets Los Angeles Auto Show, fikk jeg anledning til å delta på Vics avskjedsfest - til toner fra selveste Los Lobos og John Belushi.

 

Vic gjorde et klokt valg. Han kontaktet tuningfirmaet Evolve i Irwindale i California, som nylig hadde startet utviklingen med å forvandle Volvo personbiler til å bli noe spesielt. Grunnleggeren, Don Nicholson, sa selvfølgelig ikke nei takk til et oppdrag fra selveste Volvo, og i ettertid er samarbeidet blitt tettere enn noensinne. Mercedes har sitt AMG, BMW har sitt Alpina, og Volvo har nå Evolve.

 

Som de første fra Skandinavia har vi nå besøkt dem i California. De har riktignok fått noen korte henvendelser fra svenske Bilsport, men aldri sett noe til dem. Vi Menn Bil har vært der.

Kunden bestemmer

- Vi får utrolig mange henvendelser. Jeg kan ofte sitte tre uker i strekk og bare svare på e-post fra kunder. Det er enten kunder som er i ferd med å kjøpe seg en Volvo for å konvertere den til en Evolve, eller det er kunder som har en bil fra før av og ønsker seg noe mer. Foreløpig er det stort sett S60-modeller henvendelsene gjelder, men interessen rundt S40 er sterkt økende, forteller markedssjef Keith Hayes til Vi Menn Bil.

 

imgEvolve selger nemlig ikke bare ferdige biler. De selger ikke engang ferdig monterte kit. De fleste Evolve er skreddersydd ut fra kundenes ønsker. Noen vil ha lite, andre vil ha alt. Noen vil ha styling, andre vil ha ytelse. De fleste vil ha begge deler.

 

På Evolves hjemmesider finnes et eget fotoalbum med kunders biler, til inspirasjon for enkelte, til misunnelse for andre. En ting er i hvert fall sikkert: Den blå Evolve S60R som ble vist på SEMA Show i 2003 var en sterk pådriver til den suksess Evolve nå høster. Keith og Don er ikke det minste i tvil om at nykommeren S40 vil høste like stor oppmerksomhet.

Streetracer

Evolve har tatt utgangspunktet i en standard Volvo S40 T5 AWD, med en 6-trinns manuell girkasse. 2,5-literen med fem sylindre og turbolader yter i grunnen nok i seg selv, og her hjemme kan den nesten betegnes som en gateracer, selv i original stand. Evolve ville noe mer. Både med hensyn til ytelser og det visuelle.

 

imgBilen har blant mye annet fått en helt ny frontfanger, med tre store luftinntak - til oljekjøleren i midten og bremsene på begge sider. Nede langs sidene går Evolves egne sideskjørt, som ikke gjør stort annet enn å få bilen til å se lavere ut, samt at de er naturlige forlengelser av frontfangeren og bakfangeren. Sistnevnte er også spesialdesignet av Evolve.

 

Den er todelt; helt nederst finner vi en leppe hvor luften får slippe uhindret videre. Bak finner vi også en liten spoiler på bagasjeromslokket. Det mest synlige bak er likevel de små dekslene som Evolve har laget over baklyktene. Volvo var tidlig ute med å trekke baklyktene over hjørnet, slik at de er synlige også fra siden. Dette har Evolve gjort om ved å sette deksler over.

 

- Dette er bare et designelement, og har ingenting med aerodynamikk å gjøre, forteller Keith. Det tror vi på.

 

Andre rent visuelle detaljer er de mørke baklyktene og de fargede rutene. Dette er pent i fargekombinasjonen til denne bilen, men kan bli litt vel mye dersom man velger andre farger.

 

Har du montert et slikt bodykit på bilen din, er det ingen vei tilbake. Da er det bare å gyve løs på maskineriet. Hvem vil vel kjøre rundt som et får i ulveklær?

2,5-5-20-220

2,5-5-20-220 er de vitale "målene" i en original Volvo S40 T5: Den har en 2,5-liters maskin med 5 sylindre, 20 ventiler og 220 hestekrefter. Ikke snaut, men altfor lite. I hvert fall når vi får høre hva potensialet er. Det er lett å skape misforståelser, og enkelte har liret ut av seg at Evolve S40 vil ha rundt 550 hestekrefter.

 

img- Det er fullt mulig å hente så mye ut av den, men vi kommer til å legge nivået på rundt 350 hk. Først da er den kjørbar nok til at vi vil sende den ut på markedet. Hva hver enkelt ønsker å gjøre på egen hånd kan ikke vi gjøre noe med uansett, forteller Keith.

 

Men hvordan har de klart å hente så mye ut av denne maskinen? Svaret har flere elementer, men det klart viktigste heter turbo. Med hjelp fra Turbos.com har de fått konstruert en ny turbopakke som passer bilen perfekt. For å få inn godt avkjølt luft har de hentet en intercooler fra Turbonetics. Flere steder i motorrommet er det montert inn isolasjon som skal hindre varme fra grenrør og andre varme gjenstander i å smitte over til maskinen.

 

Bilen vi fikk legge vantene på hadde diverse modifiseringer som aldri kommer ut på gateversjonen. Blant annet var grenrøret strukket fra den ene siden, over maskinen, og ned på andre siden på grunn av plassproblemer. Men det var ingen god løsning. Det ble en ond sirkel hvor varmen fra maskinen ble ført tilbake til grenrøret, og tilbake til maskinen igjen, og så videre. Resultatet ble en motor som gikk altfor varm uansett hvor mye isolering man puttet imellom. Turboen i den versjonen som vil bli solgt på markedet er såpass mye mindre at de slipper å flytte grenrøret. Dermed er problemet løst før det oppstår.

 

Fra grenrøret og videre bakover går et 3,5-tommers eksossystem som i tillegg til å la maskinen puste lettere, naturlig nok gir langt heftigere lyd. Den femsylindrede maskinen låter pent i sin originale tilstand, og lyder ikke noe dårligere her!

Graver på fire

At bilen har firehjulsdrift er rett og slett en stor fordel. Dersom man får så mye krefter i en såpass lett bil med forhjulsdrift, ber man om trøbbel. Den vil spore kraftig, og i tillegg slite dekk. Dessuten er det lettere å få kreftene i bakken med drift på alle fire. Jeg fant det nemlig litt underlig at de hadde satt langt bredere dekk bak enn foran på bilen, men det ble en anelse mer forståelig da det kom fram at den drar på alle.

 

imgVolvos firehjulstrekksystem er utviklet i samarbeid med Haldex. Evolve har gjort noen få endringer på det, som stort sett går ut på å få det til å holde med de ekstra kreftene. Utvekslingen er faktisk ikke endret i forhold til standard. Med andre ord, det er en original Volvo 6-trinns kasse som benyttes, og Volvos DSTC (Dynamic Stability Traction Control) er fortsatt intakt.

 

Bremsene derimot, er sterkt modifiserte. Her har de strukket strikken så langt det lot seg gjøre. Settet kalles Evolve Big-Brake System, og det er et passende navn. Foran sitter det 380-millimeters todelte skiver med 8-stemplede kalipere! Væskekjølte sådanne!! Det er ikke stort snauere bak, hvor vi finner 362-millimeters todelte skiver med 6-stemplede kalipere. Riktignok uten væskekjøling. Var det ikke slik at 70 % av bremsekraften avtas foran da?! Alle bremseslangene måtte naturligvis også byttes ut med kraftigere saker.

Det vakreste

Hva er det første man tenker på når det gjelder ekstrautstyr til en bil? Felger så klart. Men hvorfor skal man kjøpe aluminiumsfelger? For å få ned dempet vekt, så klart. Støtdemperne klarer lettere å holde hjulene til bakken jo mindre vekt det er som skal trykkes ned. Her er det pengene som avgjør hvor lett det kan bli. Ulempen er at felgene blir skjørere jo lettere de er. Sannheten er også at jo større hjul du velger, jo lenger ut i rulleomkretsen kommer vekten. Det betyr at jo større felg du velger, jo tyngre blir det å dra hjulet rundt. Særlig når du får fire av dem.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Vår mann Fred Magne (t.h.) takker Keith Hayes, markedssjef i Evolve, for praten og titten.

Nå står det ikke på krefter i en Evolve S40, men felger og hjul må blant annet ha en viss størrelse for å romme de nevnte bremsene. Evolve har valgt 19-tommere rundt om, i dimensjon 255/30 ZR19 foran og 305/25 ZR19 bak. Dette er kanskje en grei dimensjon på freeway'en i USA, men det er ingen ideell løsning på bygda i Norge. Keith Hayes minner meg dessuten på at dette er en demobil, ikke en ferdig kundebil.

 

- Denne er langt lavere enn hva den normalt vil være, forteller han.

 

Det håper jeg da virkelig, for styreradiusen var på bortimot en kilometer. Selve felgene inngår i de tingene man selv kan velge. Eneste krav er at det er plass til bremsene. På bilen vi hadde satt det tredelte felger fra HRE av typen C21, 9" foran og 11" bak.

 

Evolve har selvsagt byttet ut Volvos dempere og fjærer, så nå sitter det justerbare fjærbein på alle fire. Fjærene kommer fra Eibach, og demperne fra Koni. Tuningfirmaet har selv utviklet justerbare stabilisatorstag som øker torsjonsstivheten i karosseriet.

 

En bil i denne klassen kan selvsagt ikke bare være pen på utsiden, for det indre teller like mye. Eller?

 

Evolve har satt bort jobben med å trekke om setene. De er ikke særlig endret i form, men et helt nytt materiale har funnet veien til deler av dem. Det sølvfargede stoffet er faktisk en pustende type skinn som er trukket med en form for ditto vinyl. Resultatet er et karbonliknende stoff som ser ganske kult ut. Og selvfølgelig har man sydd inn Evolve-logo'n i seteryggene.

 

Instrumentene har fått dekaler som forteller at dette er noe mer enn en vanlig original Volvo.

 

Det store spørsmålet er likevel, hvor får vi tak i alt dette?

Fra Volvo?

Ifølge Bo Larsen i Volvo Personbilar Sverige AB har ikke Volvo planer om å innlede noe samarbeid med Evolve fra sentralt hold. Likevel vet vi at Volvo i USA har en litt annen holdning til saken. Det var tross alt høvdingen der borte som satte greiene i sving, og Evolve har dessuten fått gode skussmål fra Volvos eiere, Ford.

 

Dermed har Evolve fått anerkjennelse fra høyeste hold, og de har også vunnet en pris for beste stylede produkt i Ford-porteføljen. Det burde være et hardt nok klapp på skulderen for videre samarbeid. Og om ikke Volvo i Sverige er med, så er det amerikanske markedet stort nok.

 

imgDet letteste for oss i Norge er å gå via Sverige. Realcar AB i Vingåker er svensk distributør av Evolve, og hjelper gjerne det norske folk i nød. Lars hos Realcar kan fortelle at de har kit for S60 liggende. Utstyret for S40 regner han med å ha på lager en gang nå i mars. Han kan fortelle at et bodykit til S60 koster rundt 25 000 kroner. Deretter kommer motormodifiseringer og understell. Her finnes som kjent ingen grenser for hva man kan gjøre.

 

Vårt møte med Evolve var særdeles trivelig, og det er gledelig at noen bedriver seriøs tuning av Volvos biler. De har som kjent ikke gjort veldig mye selv, bortsett fra S60R. Kanskje det en dag også dukker opp en S40R? Inntil da er det bare å takke Evolve for god innsats!

 

Dersom du higer etter mer informasjon om Evolves biler, finner du det på hjemmesiden deres (se under). Dersom du der finner igjen noen av bildene fra denne artikkelen, er det fordi vi har gitt dem tillatelse til å bruke våre bilder. Ikke omvendt. Bildene er tatt på Irwindale Speedway i California.

 

fred.magne.skillebak@hm-media.no

 

www.evolvecars.com

www.evolvecars.se

www.irwindalespeedway.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!