Er man på jakt etter fornuftige egenskaper og H-D-sjel, er det Dyna-modellene som gjelder. I cruiserverdenen, der styling er viktigere enn gode egenskaper, utstråler de en chopperpurisme som er helt ekte.

 

Også motoren er ekte. I stedet for mekanisk balansering, som reduserer de kraftigste stempelslag til ingenting, har Harley valgt å la vibrasjonene få utfolde seg i ly av flytende motorheng. Selv om motoren lever sitt pulserende kubikkliv, forskånes skrotten for mesteparten av ristinga. Den gir bokstavelig talt sykkelen sjel - uten risiko for at den som befinner seg i sadelen tar skade av det.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

EKTE HARLEY: Med bred gaffel, flammer på tanken og usminket chopperstil, er Dyna Wide Glide en vakker motorsykkel. I motsetning til mange andre vakre sykler, funker den også bra - ikke minst emosjonelt.

Mens de billigste Dyna-modellene bærer preg av enkle detaljløsninger, har Harley valgt å gi Wide Glide de attributtene som trengs for at en stolt eier skal kunne sole seg i Harley-glans. På Easy Rider-manér er gaffelbena montert bredt, slik at forhjulet virker magert. Den elegante bakskjermen svinger opp i en stjert bak, akkurat slik som mange hjemmebyggere gjør det. Flammemønstrede tankdekaler rammer inn det skattede Harley-emblemet. Wide Glide er en vakker chopper.

 

Vakre motorsykler er ikke alltid de beste, men Wide Glide funker i hvert fall langt bedre enn det vakre utseendet kunne tilsi. For det første er den bekvem. Selv om fothvilerne er plassert svært langt fremme, sørger det brede og ikke altfor mykt stoppede setet for at man sitter godt.

 

Selvsagt er styret høyt, men ikke så høyt at det føles ekstremt. Faktisk opplever vi Dyna Wide Glide som mer bekvem enn mange ponduscruisere, nettopp fordi man ikke sitter der som en bredarmet vindfanger. God punch i motoren sørger også for at framferden ikke blir spesielt stressende.

 

Fint drag på bunnen og makelige vibrasjoner bidrar i stor grad til et emosjonelt velvære som funker over tid. Det skal selvsagt nevnes at både motor og fører trives enda bedre når V-twin'en får puste gjennom et par åpne rør.

 

Vi kunne sagt mye pent om Dyna Wide Glide. Vi kunne sagt at bremsene funker brukbart. Vi kunne fremhevet gaffelen. Den behandler underlaget med presis komfort. Vi kunne også nevnt den jevnt gode finishen. Vi nøyer oss med å fremheve trivselen. I sin stramme chopperstil, med gode egenskaper og "levende" motor, er Dyna Wide Glide en trivelig motorsykkel. Det eneste som trekker ned, er prisen. Nesten en kvart million koster den. I Harley-perspektiv er det riktignok en fair pris, men i forhold til alt annet er det dyrt. Men det er vel en del av sjarmen - det også...

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Pris/effekt/vekt: 247 900 kr/68 hk/295 kg

+ Vakker og velfungerende

÷ Dyr

= Vakker, velfungerende - men dyr

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!