Helt siden introduksjonen av dagens 9-3 versjon for tre år siden, har Saab sagt at de skal bygge en stasjonsvognutgave av bilen.

imgPå årets Genève-utstilling skal de endelig vise den ferdige bilen, som har fått etternavnet SportCombi.

Sporty

Saab er entydig i sin omtale av bilen; den skal være sporty. Samtidig byr femseteren på grei bagasjeplass; 419 liter under bagasjeromstrekket, og 1273 liter når du legger ned baksetet.

imgUnder skallet finner vi den samme tekniske basisen som de øvrige 9-3-modellene. Dette betyr også at bilen blir tilgjengelig med både bensin- og dieselmotorer, men heller ikke denne modellen vil få firehjulstrekk.

Ny toppmodell

Samtidig som 9-3 SportCombi introduseres, får toppmodellen Aero en ny motor. Under panseret finner vi en turbomatet, 2,8 liter stor V6 med 250 hk og 350 Nm. Motoren er videreutviklet av GMs nye V6-motor, og vil etter all sannsynlighet også finne veien inn i andre bilmerker fra konsernet.

imgTurbo-V6´en vil også bli å finne i 9-3 sedan og cabriolet. Og siden Opel Vectra bruker samme plattform som Saab 9-3, vil den kanskje også finne veien dit?

Saab 9-3 SportCombi kommer på markedet til høsten.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!