Koenigsegg har nemlig hyret nordmannen Bård Eker til å videreutvikle sin modell CC. Eker er kjent som eier av Hydrolift, og nylig kjøpte han offshore-teamet Spirit of Norway av Bjørn Rune Gjelsten.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Tidligere hadde Koenigsegg planer om å utvikle en sportsprototyp, men nå blir det en GT-bil i stedet.

Eker har tidligere kjørt roadracing med motorsykler, men satser nå på å hevde seg i toppen i offshore sammen med throttlemann Steve Curtis.

Men Koenigsegg handler ikke om båter, men om biler. Bilen går for å være en av de raskeste serieproduserte bilene noensinne, og nå vil de utvikle en racerbil for FIA GT-serien og Le Mans.

For noen år siden ville Koenigsegg utvikle en åpen sportsprototyp, men de planene er skrinlagt. Nå er det en GT-bil, som skal ta opp konkurransen med biler som Ferrari 550 Maranello og Chevrolet Corvette, som skal bygges.

Stanley Dickens

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Den svenske racerføreren Stanley Dickens skal hjelpe til med utviklingen av bilen.

Den tidligere Le Mans-vinneren Stanley Dickens er hentet inn for å utvikle den nye bilen. Svenske Dickens vant Le Mans for Sauber i 1989, og har sitt eget racingteam som de siste årene har kjørte Formel Renault V6-mesterskapet.

Hvis utviklingen av racerbilen går fortere enn planlagt, kan det hende det svenske teamet stiller til start i noen løp allerede denne sesongen.


Relaterte saker:

-Sjeikene betaler

-Aston tilbake på banen

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!