Det er den legendariske sjåføren Tazio Nuvolari som har lånt bort navnet sitt til Audis nye formspråk. Han vant en rekke løp med Auto Union på 30-tallet, og grillen er hentet fra en av bilene han kjørte.

Mye av designen på grillen og lyktene både foran og bak er hentet fra konseptbilen Nuvolari.

Spennende motorer

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Sedanen har gjennomgått de største endringene, og er blitt tilgodesett med 125 liter større bagasjerom.

Ikke mindre enn ti motoralternativer, tre girkassetyper og drift på to eller fire hjul står på menyen. Med 5- og 6-trinns manuelle girkasser, 6-trinns tiptronic (kun for quattro og de fire største motoralternativene) og 7-trinns multitronic (kun forhjulsdrevne) har Audi her et særdeles stort utvalg innen en og samme modell.


Volummodellen vil fortsatt være 1,6-literen, men både 1,8 T på 163 hk og 1,9 TDI på 115 hk vil trolig henge med og være gode alternativer til forholdsvis lave priser. Den nye 2,0 TDI på 140 hk er antakelig den "riktigste" motoren for A4 og Norge.


Sammen med Multitronic-kassa som satt i vårt eksemplar, får man bra med kraft samtidig som den moderne motoren har et lavt støynivå. 2,0 FSI med 200 hk imponerer ikke i samme grad. Audi mener den har en sportslig lyd, men jeg lurer på om jeg har å gjøre med nok en diesel. Spark lyddesigneren! Kreftene er heller ikke som forventet.


Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Grillen går dypere og er bredere enn på A6 og A3. Både front- og baklyktene har Nuvolari-design.

Da er saken en annen med 3,2-literen. Denne motoren finnes blant annet i lillebroren A3, men erstatter 3,0-literen i A4. Alle fortjener en slik. Herlig lyd når du gasser, og masse effekt som blir utdelt uten dropp gjennom multitronic-kassens syv gir og ned i asfalten - uten at man kjenner noe i rattet. Det er imponerende hvor mye moment Audi har klart å få den reimdrevne girkassa til å tåle. Etter min mening står den ikke tilbake for DSG-kassene i VAGs sortiment for tverrstilte motorer, hvis vi ser bort fra den hårete mellomgassen når man girer ned.

Mye fra S4

Det er byttet mye i understellet for å få A4 mer sportslig. Bærearmene både foran og bak samt nav er hentet fra S4-modellen, og fôringene for innfesting og oppheng er hentet fra nye A6. For å beholde komforten er nye og kraftigere støtdempere med ny "setting" konstruert.


Det er vanskelig å bedømme hvorvidt de har lyktes, siden testbilen har sportsunderstell og A4 ikke var noen sinke før faceliften heller. Det er imponerende hvor nøytrale kjøreegenskaper man har klart å bygge inn i A4 - med forhjulstrekk og en stor sekser hengende foran forhjulene. Og Quattro har selvfølgelig enda bedre balanse

 

rune.martin.nesheim@hm-media.no

 

Tekniske data:   2,0 TDI Multitronic STV   2,0 T FSI Quattro      3,2 FSI

Motor:              R4, 1968 ccm                      Turbo R4, 1984 ccm    V6, 3123 ccm

Ytelse:    140 hk - 4000 o/min                     200 hk - 5100-6000    255 hk - 6500

Dreiemoment: 320 Nm - 1750-2500 o/min  280 Nm - 1800-5100   330 Nm - 3250

Dekkdimensjon:       205/55R16                  215/55R16                  215/55R16

Egenvekt:                1470 kg                      1490 kg                      1490 kilo

Forbruk EU-mix:       0,58 l/mil                    0,88 l/mil                    1,06 l/mil

0-100 km/t (fabrikk):  9,8 sek                    7,2 sek                       6,8 sek

Toppfart:                  206 km/t                    238 km/t                    250 km/t

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!