Vår utsendte medarbeider er i Detroit, og gir her de ferskeste inntrykkene fra den store bilmessen.


KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON

Audi Allroad

Klikk for å se større bilde i nytt vindu
imgimgimg

 

Audi frister de skeptiske amerikanerne med en skikkelig diesel i sitt nye Allroad-konsept. Eller hva sier du til en fireliters V8 TDI på 286 hk og 650 Nm, 0-100 på 6,4 sekunder og toppfart elektronisk sperret på 250 km/t?

I sitt 25. år med quattro bruker Audi fortsatt sin Torsen-senterdifferensial. Sammen med luftfjæring som kan heise bilen fra 16 til 21 cm over bakken, skal dette gi både fart på vei og spenning i skauen.

Får håpe vi får se det lekre interiøret og det åpne glasstaket i en produksjonsbil!


 

Svær Honda-pickup

imgHonda lanserte den virkelig store pickup´en Ridgeline. Som vanlig stiller Honda godt forberedt med praktiske løsninger for hverdagen.

Dobbeltkabineren har god bakseteplass, samt mulighet for å slå opp seteputene i baksetet - som i Jazz - slik at man faktisk får plass til en sykkel der. I tillegg har de laget et 260-liters vanntett og låsbart bagasjerom under lasteplangulvet. Bakluka kan legges ned på tradisjonell måte, eller svinges ut som en hengslet dør når man skal bruke bagasjerommet. Kjekt!

Bilen er selvfølgelig firehjulsdrevet, og yter 255 hk fra en 3,5-liters V6.

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu
img

 

 

Nydelig XK

Det var nesten litt komisk da Jaguar presenterte seg selv. Alle vet at Jaguar sliter, men det ble nesten påfallende da direktøren for Jaguar var den eneste av premiummerke-sjefene som kom gående inn på podiet.

Men gleden ble større da den nye Jaguar XK kom kjørende; et virkelig vakkert smykke i aluminium!

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu
img

 

 

 

Subaru-SUV


 

Med B9 Tribeca lanserer Subaru sin første SUV, og samtidig også deres nye formspråk fra nå av. Og den spesielle grillen definitivt bilen et særpreg.

En rask gjennomgang avslører at amerikanerne får en sprek SUV. Under panseret frister nemlig den tre liter store boksersekseren med 250 hk fra Outback.

Setene slås ned i gulvet, og man får et tilnærmet flatt lasterom. Setene aller lengst bak er imidlertid for barn.


 

 

 

Lekker Eclipse

img

Mitsubishi har mer enn EVO-modellene å skryte av, blant annet den lekre coupéen med navnet Eclipse. Fjerde generasjon ble presentert i Detroit, med lekkert design og en 2,5-liters V6 på 260 hk under panseret.






 

 

 

Charger er tilbake!

imgCharger er tilbake. Dodge har en lang historie å fortelle på muskelbilfronten, og Charger-modellene ble legendariske på 60- og 70-tallet. Men da var de to dørs coupéer.

Den nye Charger har fire dører, riktignok med en halvhjertet forsøk på en coupétak der bak. Man trenger ikke se nøye på denne bilen for å skjønne avstamningen. Det er nemlig snakk om en Chrysler 300C i andre klær.

Du kan velge mellom en 250 hesters V6 på 3,5 liter eller en 340 hesters Hemi-åtter på 5,7 liter.

imgSuzuki Concept-X

Det blir nok neppe Suzuki Concept-X som skal erstatte dagens XL-7, i hvertfall ikke i den formen den ble vist i Detroit.

Den futuriske skapningen slår nemlig pusten ut av de fleste, og var langt fra produksjonsklar. Suzuki kunne informere om en sterk V6 på 3,6 liter.



 

Nissan Azeal

imgNissan Azeal er og forblir en konseptbil. Kanskje like bra. Den blekner jo når den står ved siden av den flotte kultbilen 350Z.

Den aggressivt formede ungdomsbilen skal være et konsept for en rimelig inngangsmodell - i hvertfall i land med lavere avgifter enn oss - med en 2,5-liters turbomotor og sekstrinns manuell girkasse. 19-tommere hjelper på utseendet.

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu
Klikk for å se større bilde i nytt vindu













Klikk for å se større bilde i nytt vindu

 

 

Enorm seksseter

Infinity viste to nye biler; Infinity M35/M45 som bare kommer til USA, og konseptbilen Kuranza.

Sistnevnte er en enorm seksseter med spartansk - men vanvittig elegante - interiørløsninger.

Infinity vil med den parkettbekledte doningen vise en romslig seksseter for rekreasjon på lange reiser, snarere enn en bil proppet med skjermer og tv-spill.

Interiøret skal være inspirert av naturen. Lekker inni, kanskje ikke like overbevisende eksteriørt til tross for 23-tommers hjul.

 

 

rune.martin.nesheim@hm-media.no

 

 

KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!