Den 4,6 liter store V8'eren drar drøyt to tonn bil av gårde på en måte som bare en svær motor kan klare, akkompagnert av herlig lyd. 320 hestekrefter og 427 Nm gjør inntrykk, selv om automatkassen ikke er av de raskeste og beste på markedet. Bilen spiser vei på en herlig her-kommer-lokomotivet-måte, firehjulstrekksystemet fordeler kreftene dit det er mest hensiktsmessig, og det er stille og behagelig i kupeen. Det eneste vi hører er de grove hjulene som treffer asfalten.

imgCadillac SRX er - i hvert fall ifølge Cadillac - ingen SUV i tradisjonell forstand. De kaller den en crossover, en blanding mellom SUV, MPV og personbil. Og den ser heller ikke ut som noen tradisjonell SUV. Den er lav og lang og minner egentlig mest om en forstørret stasjonsvogn. Bagasjerommet er digert, og det er rikelig med plass foran og i baksetet. Men på vår testbils tredje seterad - du får SRX som syvseter - er det kun de små som kan trives. En morsom detalj er at den tredje seteraden reises opp og legges ned i gulvet med et knappetrykk, og bagasjerommet blir helt flatt.

I den luftige kupeen er vi omgitt av mykt skinn. Vi sitter godt i de dype setene, som har rikelig med justeringsmuligheter. Elektrisk justerbare pedaler gjør det også enklere å finne den optimale stillingen. Rattet kan imidlertid bare justeres i høyderetning. Kvalitetsfølelsen og finishen er ikke helt som forventet i en bil til godt over millionen. Heller ikke ergonomien er på topp - ikke alle brytere og hendler er logisk plassert.

Understellet i Cadillac SRX er fast, og formidler mer enn vi hadde ventet oss. Dette gjør imidlertid at bilen kan kjøres kvikt uten at vi blir skremt av uventede påfunn, og uten at det går særlig ut over komforten. SUV'en - unnskyld, crossoveren - takler svinger på en overbevisende måte, selv om den mangler den herlige, presise følelsen som vi har likt så godt ved for eksempel BMW X5 og Porsche Cayenne. SRX er også overraskende lettkjørt, størrelse og vekt tatt i betraktning.

SRX er i bunn og grunn en flott bil, med særpreg som gjør at vi smiler når vi ser den og kjører den. Den har en flott motor og godt med standardutstyr. Problemet er at vi ikke kan se bort fra den heftige prislappen. For 1 135 000 kroner (uten ekstrautstyr) får man mye annet flott. Og selv om det er få crossovere på markedet, kan man jo få det meste og mer til i en tradisjonell SUV.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Tekniske data  Cadillac SRX 4,6 V8
Motor: V8, 4572 ccm
Ytelse: 320 hk - 6400 o/min
Dreiemoment: 427 Nm - 4400 o/min
Dekkdimensjon: 235/60 R18 foran, 255/55 R18 bak
Egenvekt: 2015 kg
Bagasjerom: 238-1968 liter
Forbruk EU-mix: 1,4 l/mil
0-100 km/t: 7,2 sek
Toppfart: 228 km/t
Pris: 1 135 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!