Lanseringen av Boxster skjer i naturskjønne Klagenfurt, sør i Østerrike, nærmere bestemt i Gmund, hvor merket har sin opprinnelse. Mens morgendisen fortsatt ligger tung, kryper jeg ned i nye Boxster for å ta en helt annen tur enn Porsche har lagt opp til. På historiske veier. De samme som Ferdinand Porsche pisket sine første 356-prototyper på.

For min del er ringen sluttet. Den første Porsche 356 var også en midtmotorbil slik Boxster er, men drivlinjen ble snudd på produksjonsbilene av praktiske årsaker. Tilfeldigheter som er blitt Porsches ufravikelige varemerke i ettertid for 911 - en tradisjon som Boxster med hell har tatt opp igjen.

Slapp start

imgJeg har egentlig aldri likt Boxster. Verken å se den eller kjøre den. Selv om den delte fronten med 911, så den ut som et intetsigende såpestykke på grunn av andre støtfangere med små luftinntak, som mest så ut som et fåret smil. Også hekken var vanskelig å like. Like stygg forover som i revers.

Dessuten syntes jeg at den hadde for mye "Mercedes-følelse" i seg. En tung følelse på pedaler, hendler og ratt samtidig som motoralternativene ikke sto til forventningene. 2,5-liter med 204 hk under lanseringen i 1996 ble så pinlig slapt at man risikerte å bli frakjørt av vanlige familiebiler.

Lidelsen varte til årtusenskiftet, da sylindervolumet økte til 2,7 liter og effekten økte til 220 hk, samtidig som S-versjonen på 3,2 liter og 252 hk ble lansert. To år senere ble modellene ytterligere frisert til henholdsvis 228 og 260 hk.

Nå er tiden inne for en helt ny modell. Grunnfasongen er lik, men heldigvis er de små ytre endringene som er gjort så bra at også jeg merker et ha-begjær. Runde lykter med separate parklys, mer aggressive luftinntak foran og på siden, 1 tomme større hjul (17 for Boxster,18 for S), mer markerte skjermer, langt penere baklykter og støtfanger bak er utvendige grep som har gjort underverker, og binder den nærmere 911 og Carrera GT.

Mange forbedringer

Luftmotstand og downforce er blitt bedre takket være at undersiden på bilen nå er helt flat. Men endringene i karosseriet er større enn som så. Karosseriet er stivere på grunn av hardere kollisjonskrav, pedalene er trukket lenger fram, og ny setekonstruksjon gjør at vi sitter lavere enn før for at vi store også skal få plass. For meg (190 cm) er fortsatt plassen bare akkurat, og det føles fortsatt trangt med det rimeligste av fire setevalg. Med det dyreste (42 000 kroner) sitter jeg knallbra takket være bedre høydejustering i forkant. I tillegg har dette setet individuell innstilling for sidestøtte både i pute og rygg, alt selvfølgelig motorstyrt.

imgInnredningen er splitter ny. Den har bl.a. fått 4-veis justering av rattet, og er etter sigende verdens første roadster med airbag for hodet.

Nøklene jeg først får utdelt er til en vanlig Boxster, men det gjør ingenting. 2,7-literen yter nå 240 hk, og mitt eksemplar har i tillegg de elektronisk styrte støtdemperne (PSAM). Jåleri, mener Porsches testfører og rally-/racinglegende Walter Röhrl, som foretrekker vanlig sportsunderstell. Men fantastisk dersom man skal kuske langs det betongbelagte motorveinettet i Europa.

Med et tastetrykk forvandles bilen fra en nikkedukke til et stødig kjøretøy. Velger man sportsunderstellet PSAM til 2,7-literen (16 500 kr), får man den sekstrinns girkassen fra S-versjonen med på kjøpet, samtidig som den blir én cm lavere.

Vår bil har tilleggspakken "Sports Chromo program" (8000 kroner ekstra) som kommuniserer med stabilitetsprogrammet og motorens styreenhet. Resultatet blir en enda mer aggressiv innstilling av understellet, gassresponsen og turtallssperren. Et skikkelig kick.

Nesen peker mot Gmund. Det er helligdag og tomme veier i Østerrike. En gyllen anledning til å sjekke toppfarten. 2,7-literen er rask opp til 200 km/t, deretter går det tregere. Den oppgitte toppfarten på 256 km/t føles uoppnåelig.

Ferden er derimot udramatisk. Porsches minste hviler trygt på veien og er på ingen måte nervøs, samtidig som den tunge følelsen er borte. Her oppe merker man forskjellen til 3,2-literen aller best. Jeg legger meg ned mot 200 km/t igjen, etter å ha nådd de magiske 250, og gremmes nesten litt over min barnslige trang til å nå toppfarten.

Velbalansert

I tillegg til museet og produksjonslokalene der de første bilene ble satt sammen, har Ferdinand Porsche fått både byste og egen park i Gmund. Jeg dveler ikke lenge ved det. Ut av byen, opp i fjellet. På veier der Porsches DNA ble til.

Boxsteren er i utgangspunktet en bedre balansert bil enn 911, og kunne utmerket godt vært laget i en verstingutgave med 500 hk og doble turboer. Det hadde vært gøy om Porsche hadde tort å våge seg på en smule 911-kannibalisme ved å vise en slik versjon.

Mens vi venter har Porsches teknikere gjort mye for at vi skal trives i dagens versjon. Den har fått bredere sporvidde, større hjul, kraftigere bremser (komposittbremser fra 911 turbo er tilgjengelig på Boxster S for 86 000 kroner), raskere utveksling på styringen og kortere girskift. Motoren drar bra i hele registeret, men man må bruke annetgiret en smule mer enn på 3,2-literen. Med den sterke 3,2-literen er tredjegir anvendbart fra 50 til 170 km/t på de krokete småveiene. Kun når man må ha skikkelig saftig skyv ut av svingene legger man i 2. gir.

Litt dyrere

imgPSM (Porsche Stability Management) er nå standard, og er sportslig innstilt. Programmet tillater en viss drifting i svinger, men må slås av dersom man har ønsker om mer. Det har jeg, der jeg tråkler meg fram mellom høsttomme hytter og alpinanlegg som venter på snø.

Boxster S har også fått en oppgradering på sin 3,2 liter. Nå yter den 280 hk (opp 20) og gir en herlig lyd. Den dype, gurglende tomgangen omdannes til et typisk dypt Porsche-vræl på høye turtall, og gir roadsterkjøringen en ekstra dimensjon. 40 hk og 50 Nm gjør definitivt forskjell, men det spørs om jeg ville lagt ut disse pengene dersom jeg bare skulle putre rundt i Norge. Riktignok er den noen tideler raskere til 100 km/t, og den er sterkere på mellomregisteret, men 2,7-literen er ingen sinke med riktig utstyr den heller.

Boxster går noe opp i pris. Forrige modell kostet 650 000 kroner, dagens går opp til 690 000 kroner. For Boxster S var prisen 790 000 kroner; nå koster den 850 000 kroner. Den økte effekten har noe av skylden, men også økt utstyrsnivå, for eksempel automatisk AC, PSM, helautomatisk lukking av taket opp til 50 km/t.

rune.martin.nesheim@hm-media.no

 

Tekniske data                  Boxster                    Boxster S
Motor:             Boxer, 6 syl., 2687 ccm       Boxser, 6 syl., 3179 ccm
Ytelse:            240 hk - 6400 o/min            280 hk - 6200 o/min
Dreiemoment: 270 Nm - 4700-6000 o/m    320 Nm - 4700-6000 o/m
Dekkdim., foran/bak: 205/55ZR17, 235/50ZR17      235/40ZR18, 265/40ZR18 Egenvekt:       1295 kg                              1345 kg
Forbruk EU-mix: 9,8 l/mil (6 tr. man.)         10,4 l/mil
0-100 km/t:     6,2 sek                              5,5 sek
0-200 km/t:    24,6 sek                             20,2 sek
Toppfart:        256 km/t                            260 km/t
Pris fra:          690 000 kroner                   850 000 kroner



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!