CITROëN C1, PEUGEOT 107 OG TOYOTA AYGO:

SMÅ TRILLINGER

Toyota, Citroën og Peugeot har nå vist det første bildet av deres nye småbiler. Teknisk er de i all hovedsak like, men karosseriene er forskjellige for de tre merkene.

41b3ff0b4e799.jpg
41b3ff0b4e799.jpg
Sist oppdatert

Toyota og PSA-gruppen (Citroën og Peugeot) har samarbeidet om de nye småbilene i tre år. De tre bilprodusentene ville bygge en liten bil, og med muligheten for å dele utviklingskostnader og deler kunne også prisen for det ferdige produktet bli ganske så hyggelig.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Peugeot 107

Resultatene ser vi her, i form av de små fireseterne Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Bilene skal i hovedsak selges til bybeboere med transportbehov i såkalte urbane omgivelser, et marked som antas å øke i Europa i årene framover.

Like under skallet

Plattformen er identisk for de tre bilene, og motoriseringen er også lik. Under panseret vil vi nemlig finne en enliters bensinmotor med 68 hestekrefter og en 1,4-liters dieselmotor med 70 hk.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Citroën C1

Som følge av felles plattform, er de strategiske målene også så godt som identiske. Bilene er rundt 3,4 meter lange (lengden varierer med 2,4 cm), bredden er 1,6 meter (varierer med 1,5 cm), og høyden er 1,47 meter (varierer med fem millimeter fra den minste til den største.)

Unikt design

De tre bilene har fått ulikt design, noe som i følge deres felles pressemelding skal gi uttrykk for de tre bilmerkenes personlighet og markedstilpasning.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Toyota Aygo

Det er riktignok ikke snakk om så altfor store forskjeller; felles for de alle er runde former og et utseende som vitner om at det er lagt stor vekt på å få utnyttet mest mulig av størrelsen til innvendig plass.

Kommer neste år

Bilene skal først vises til publikum på neste års Geneve-messe - som pågår fra 3. til 13. mars. Produksjonsstart skal være allerede på vårparten neste år, og de skal bygges på de tre bilprodusentenes nye, felles fabrikk i tsjekkiske Kolin.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 06/12 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også