CARLSSON CLS:
CLS 500 MED NOKO ATTÅT
Carlsson tar seg av alt som ruller ut av Mercedes-Benz-fabrikken. Nå er det CLS 500 som har fått full behandling.
Vi har tidligere omtalt Carlssons bearbeidete toppversjon i CLS-serien. Deres CLS 55 AMG har fått 560 hk og 780 Nm, pluss styling og en del annet som hører med.
Nå har Carlsson tatt for seg den nest største CLS´en; CLS 500. En kompressor her og litt plast der forvandler bilen fra en luksuriøs glider til et skikkelig råskinn.
Moro med kompressor
Carlsson har lange tradisjoner i å putte kompressorer på ulike Mercedes-modeller. Og mellom sylinderbankene i den fem liter store V8´en i CLS 500 har de funnet plass til en liten blåse.
Med kompressoren øker effekten fra 306 til 430 hk, og dreiemomentet økes fra 460 Nm til 650 Nm. Dette gir CM50 K - som Carlsson kaller den bearbeidete bilen - toppfart på 293 km/t, og den akselererer fra null til hundre kilometer i timen på 5,2 sekunder.
Elektronisk senking
Carlsson har utviklet et eget system som fungerer sammen med Mercedes´ eget elektronisk styrte understell. Med systemet - som de kaller C-Tronic - på plass kan føreren selv bestemme hvor mye han ønsker å senke bilen, og støtdempernes hardhet kan også justeres.
En lavere bil gir lavere tyngdepunkt, og sammen med Carlssons tjuetommers felger - 8,5 tommer brede skodd med 255/30-dekk foran og 11 tommer brede kledd med 305/25-dekk bak - burde veigrepet være ivaretatt.
Luftslisser
Også utseendet må få sitt, i hvertfall mener Carlsson at CLS´en trenger litt pynt. En frontleppe skal bidra til bedre kjøling av motoren og bremsene, samtidig som aerodynamikken forbedres. Dessuten er luftinntaket i frontstøtfangeren er laget større for ytterligere økt kjøling.
Også bak har Carlsson-CLS´en fått en ny støtfanger, med gitter i høyglanspolert, rustfritt stål og plass til deres to egne, doble eksosutblås. Eksosanlegget skal for øvrig både gi flottere lyd fra V8´en og frigjøre noen ekstra krefter.
På bakluka har den tyske tuneren plassert en hekkvinge, som skal gjøre mye positivt for luftstrømmene - og dermed for stabiliteten og kjøreegenskapene - når man er oppe i høyere Autobahn-hastigheter.
Mer luksus
CM50 K-motoren testes og klargjøres i benk. |
Carlsson passer for øvrig på å fortelle at det ikke finnes grenser for hva de kan få til, om bare kunden ønsker det.
Denne saken ble første gang publisert 26/11 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.