Selv om streetfightere er i skuddet, overrasket BMW stort da de viste fram sin nye K 1200R på Intermot-messen i september. Etter lanseringen av K 1200S, forventet de fleste at tyskerne ville legge inn et modellmessig hvileskjær og sole seg i glansen av den revolusjonerende sportstoureren.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

DRISTIG FRONT:
Takket være ny utforming av lyktearrangementet sklir også forhjulsopphenget pent inn i roadster-estetikken.

Men nei. Etter at de hadde imponert et fulltallig pressekorps med S-modellens teknologiske fortreffeligheter, tro de like godt til med nok en nyhet. Med basis i 1200S hadde de utviklet en naken maskin. En hyperavansert roadster, ekvipert med BMWs nye forhjulsoppheng. - En puristisk motorsykkel med innovativ høyteknologi, sa BMW og høstet overrasket applaus fra pressefolkene.

Prototypen som ble vist fram i München, er i prinsippet en strippet utgave av K 1200S.

- Med R-utgaven ønsker BMW å profilere seg i en mer sportslig retning, kunne direktøren i BMWs motorsykkeldivisjon, Dr. Herbert Diess, fortelle under avdukningsseansen. Tross teknologiske likhetstrekk med den kåpekledde utgaven, har BMW foretatt detaljendringer som skal passe inn i et roadsterkonsept.

For det første er gaffelvinkelen brattere. Dessuten er styret høyere og setet litt smalere i forkant. Dermed bør sykkelen være mer egnet til småbøll i indre by. Doktoren sa selvsagt ikke det, men vi tar oss den frihet å tolke det slik. Av samme grunn har BMW valgt å gi den litt lavere giring, slik at de 160 hestene gjør seg enda mer gjeldende. Det ble faktisk sagt, nesten i klartekst...

Nå er ikke lang akselavstand, helstøpt gaffel og horisontal aluramme det beste utgangspunktet for å lage en minimalistisk roadster. Likevel har BMW-designerne klart å få fram et smekkert eksteriør. Resultatet skyldes i stor grad den oppsiktsvekkende

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LUKSUSROADSTER:
Med 160 hester og hyperavansert chassisteknologi fremstår K 1200R som en luksuriøs roadster. Tross lang akselavstand har BMW-designerne sågar klart å gi den en smekker attityde.

lyktekonsollen, som skjuler de bevegelige delene i forstillingen. Men da vi første gang ble konfrontert med S-utgavens forhjulsoppheng, tenkte vi at dette aldri ville funke på en "naken" motorsykkel. Med 1200R viser BMW-designerne at vi tok feil. Om de ikke har utvist den helt store fantasien med S-utgaven, beviser de nå at kreativiteten fremdeles er hjertelig til stede. Mon tro om de hadde friere tøyler på roadsteren?

Selv om enkelte detaljer på prototypen bar preg av litt hastverk og kjappe løsninger, hevder BMW at designen knapt vil være endret når modellen blir satt i produksjon. Etter planen skal det skje i juni/juli neste år, slik at den blir leveringsklar utpå sensommeren.

 

jon.a.lystad@c2i.net

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!