MC: TYSKERNES TEKNOROADSTER
IKKE AKKURAT TRAUST
BMW har utviklet en naken, hyperavansert roadster. K 1200R er alt annet enn traust.
Selv om streetfightere er i skuddet, overrasket BMW stort da de viste fram sin nye K 1200R på Intermot-messen i september. Etter lanseringen av K 1200S, forventet de fleste at tyskerne ville legge inn et modellmessig hvileskjær og sole seg i glansen av den revolusjonerende sportstoureren.
DRISTIG FRONT: |
Prototypen som ble vist fram i München, er i prinsippet en strippet utgave av K 1200S.
- Med R-utgaven ønsker BMW å profilere seg i en mer sportslig retning, kunne direktøren i BMWs motorsykkeldivisjon, Dr. Herbert Diess, fortelle under avdukningsseansen. Tross teknologiske likhetstrekk med den kåpekledde utgaven, har BMW foretatt detaljendringer som skal passe inn i et roadsterkonsept.
For det første er gaffelvinkelen brattere. Dessuten er styret høyere og setet litt smalere i forkant. Dermed bør sykkelen være mer egnet til småbøll i indre by. Doktoren sa selvsagt ikke det, men vi tar oss den frihet å tolke det slik. Av samme grunn har BMW valgt å gi den litt lavere giring, slik at de 160 hestene gjør seg enda mer gjeldende. Det ble faktisk sagt, nesten i klartekst...
Nå er ikke lang akselavstand, helstøpt gaffel og horisontal aluramme det beste utgangspunktet for å lage en minimalistisk roadster. Likevel har BMW-designerne klart å få fram et smekkert eksteriør. Resultatet skyldes i stor grad den oppsiktsvekkende
LUKSUSROADSTER: |
Selv om enkelte detaljer på prototypen bar preg av litt hastverk og kjappe løsninger, hevder BMW at designen knapt vil være endret når modellen blir satt i produksjon. Etter planen skal det skje i juni/juli neste år, slik at den blir leveringsklar utpå sensommeren.
Denne saken ble første gang publisert 07/11 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.