Det formelig kryr av formelbilmesterskap i verden i disse dager. Mye tyder på at det nærmest er et umettelig marked med unge racingtalenter med millioner i banken. Men alle mesterskapene ødelegger litt for hverandre.

imgHvem skjønner egentlig forskjell på Dallara Renault World Series, Formula Superfund og det nye italienske mesterskapet med gamle F3000-biler?

Disse mesterskapene har imidlertid to ting felles: Det koster over fem millioner kroner for en sesong, men ingen av mesterskapene får særlig oppmerksomhet.

De mesterskapene som får oppmerksomhet, er de som har noe spesielt å by på. Formel 1 får selvsagt mye oppmerksomhet. Det samme gjør det store mesterskapene i USA, Champ Car og Indy Car, selv om rivaliseringen mellom disse to mesterskapene ødelegger litt for begge. Formula GP2 (F3000) får også en del oppmerksomhet, ettersom det er forløp til Formel 1.

Base i Dubai
imgNå kommer det et nytt formelbilmesterskap som forhåpentligvis blir en suksess. A1 Grand Prix heter mesterskapet, og løpene skal gå på vinterstid for å ikke kollidere med Formel 1.

Basen for mesterskapet er i Dubai, så den nye banen i Dubai - i tillegg til banene i Quatar og Bahrain - skal naturlig nok brukes. I tillegg skal det kjøres løp i Kina, Japan, Malaysia, Australia og Sør-Afrika.

Det unike med A1 Grand Prix er at det skal kjøres med "landslag". Hver bil representerer et land, og bilen må kjøre med nasjonens farger. Sjåføren må naturlig nok være fra dette landet, og til og med sponsorene må komme fra samme land.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

A1-sjefen, Hans Høyhet Sjeik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum, poserer foran en Lola-bil i Sør-Afrika-drakt.

Følgende land har så langt sagt de skal kjøre: Storbritannia, Sør-Afrika, De Forente Arabiske Emirater, Libanon, Pakistan og Portugal. Trolig kommer det flere land etter hvert, og 24 land har fått tilbud om å være med.

Blir svenskene med?
Sverige er blant disse landene, men det er ikke klart om de stiller med en bil. Norge har ikke fått tilbud, men kanskje vi kan ta plassen til Sverige? Men et team i A1 Grand Prix koster i hvert fall over 50 millioner kroner, og det er kanskje for mye for norske sponsorer?

Fordelen er imidlertid at man samtidig kjøper en eierandel i mesterskapet, og selv kan tjene penger ved blant annet å selge TV-rettighetene.

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 


Relaterte saker:
-Ny finne mot toppen

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!