Snarere stiller den med egenskaper og ytelser som gjør den til en svært attraktiv R-sykkel. Det er vår entydige konklusjon etter fire dagers aktivt samkvem med den blåhvite maskinen. For å si det rett ut, er vi dønn imponert over hva Suzuki har fått ut av den lille landeveisraceren.

R 750 er bygd over samme lest som GSX-R 600. Større motor og litt bedre fjæringskomponenter er de viktigste forskjellene. Følgelig kan den konkurrere med lillebroren når det gjelder fysikk og vekt. Imidlertid stiller den med mer kubikk og flere hestekrefter - krefter som virkelig gjør seg bemerket på en så liten sykkel.

GSX-R 750 går så inn i hampen bra at mange tusenkubikkere vil ha store problemer med å holde følge. Med ekstrem turtallsvilje og lyd som ikke hadde gjort skam på en blodtrimmet racer, provoserer den fram alt som måtte være av gladgasstendenser.

Tross kompromissløse ytelser, funker GSX-R suverent på normal landeveisasfalt. Noe av forklaringen ligger i det faktum at Suzuki har utstyrt den med en effektiv styredemper som skaper ro i chassiset. I kombinasjon med fjæring som behandler ujevnheter med imponerende presisjon, gir den et tillitvekkende inntrykk.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

RACER: Med fysikk fra 600-klassen og 150 hester, fremstår GSX-R 750 som den reneste racer. Det faktum at Suzuki har vært rause med chassisdetaljene bidrar også til at kjøreegenskapene står i stil.

Selv om motoren er råsterk og ekstremt turtallsvillig, er det heller ikke snakk om krefter som tar makta fra føreren. Ved et par anledninger opplevde vi riktignok uventede forhjulsløft, men det var aldri fare på ferde. Chassiset håndterte stuntene med stoisk ro, og vi kom ut av svingene med smørsida opp og gliset på plass. GSX-R 750 er en underholdende motorsykkel...

Små dimensjoner, lav vekt og illsint motor gjør GSX-R til en av våre desiderte R-favoritter. Men 600-attributtene har også en annen side - nemlig komforten. Selv om vi tilbakela 14 mil nonstop i tilnærmet lovlig fart, opplevde vi ikke tilværelsen som spesielt ålreit.

For det første var det temmelig kjedelig å pingle av sted med mesteparten av oppmerksomheten konsentrert på speedometeret. Dessuten satt stølheten i kroppen en god stund etterpå. Selv om de færreste kjøper R-sykkel i den primære hensikt å kjøre lange turer i pen fart, finnes det R-kandidater som er bedre under den slags fremferd.

Likevel er ikke det noe argument mot GSX-R. Suzuki har prioritert R-egenskapene. Er det R-egenskaper man vil ha, finnes det knapt noe bedre.

 

Suzuki GSX-R 750
Pris/effekt/vekt: 174 900/148 hk/163 kg

+ Fysikk som en 600/ytelser på 1000-nivå

÷ Fartsgrenser

= Noen bedre?


 

 

 

 

 

 

jon.a.lystad@c2i.net

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!