Tenk deg, en lastebil, pick-up, eller hva du velger å kalle den. Den har en totalvekt på 3508 kilo, tre seter foran, lang girspak, og plan bak til å laste varer på. Det kan høres ut som en hvilken som helst ordinær amerikaner. Der borte skal som kjent alle menn ha en pick-up, mens kona skal kjøre en SUV. Om jeg sier "V10-motor fra Viper, 500 hestekrefter, over 712 Nm, dekk i dimensjon 305/40 R 22, 0-100 på 5,75 sekunder, toppfart 248,8 km/t", så er det derimot grunn til å heve blikket og følge med.

imgSaken er like enkel som den er grei. Dodge ville lage verdens raskeste pick-up, og de gjorde det på den enkleste måten. De hadde nemlig alt som skulle til, men de måtte bare sette det sammen. De tok en Dodge RAM 1500, byttet ut vitale deler som understell og bremser og satte inn en Viper motor. Resultatet ble hinsides. For at designen skulle stå i stil med resten, fikk bilen en spoiler over bakluken, og en skikkelig dyp frontspoiler for å lede luften i riktig retning. Dermed ble den ikke bare sint, men den ble også seende sint ut.

Som kjent, så måler vi alle biler med testutstyr for å finne korrekte ytelser. Vi har ofte målt biler med vanvittig bra ytelser, men aldri før en pick-up med noe i nærheten av dette. Selv Ford F-150 Lightning må bukke under.

For det første er SRT10 kun bakhjulsdreven. Det betyr vanskeligheter med å finne feste. At den ikke har noen form for elektronikk gjør ikke saken lettere, men kanskje litt mer underholdende. På vått føre skal man være svært varsom, særlig når det begynner å svinge litt. Bilen har nemlig ikke veldig avanserte kjøreegenskaper, for den er og blir en lastebil.

På norske landeveier har vi telehiv og traverser som kan sette en slik bil ut av spill på null komma niks, dersom man ikke er forsiktig. Litt for mye pådrag i en sving, et par humper, og du kjenner baken sklir ut med en gang. Men du verden så kul den er. Ikke ofte er vi blitt pekt på så hyppig, så det bor noe i den som vekker nysgjerrighet hos de fleste.

imgNår du kommer deg vel på innsiden, har du all den amerikanske luksus du kan tenke deg. 508 watts stereoanlegg, sportsstoler i skinn, sekstrinns girkasse (med alt for lang vandring), og tøffe instrumenter hele veien, inklusive en oljetemperaturmåler innfelt i A-stolpen.

Jeg vet at det er ufint å snakke om forbruk av drivstoff når det gjelder amerikanere, men det er nå en morsomhet likevel. Før vi gjør målingene på Gardermoen skal vi nemlig alltid fylle drivstoff. En måling på banen tar ca. 20 minutter. Så også med denne. Etter at målingene var gjort, kjørte vi tilbake til Oslo for å levere tilbake bilen. Da fylte vi drivstoff igjen - for 330 kroner! Fra Gardermoen til Oslo er det fire mil.

Med en SRT10 er det likevel bare dumt å snakke om økonomi. Dette er ren og skjær entusiasme, og det har lett for å koste noen kroner.

Til gjengjeld har du verdens raskeste truck, flere tonn med reinspikka moro, og en bil som nær sagt alle snur seg etter. Det er absolutt verdt noen kroner. For ikke å snakke om å parkere alle jyplinger i senka BMW'er i byens mange gatekryss. Det kommer jeg aldri til å bli for gammel til. For å få alt dette er du nødt til å bla opp med 582 700 kroner, inklusive moms.

 

Målinger Dodge RAM SRT10:

0-40 km/t:   2,1 sek
0-60 km/t:   3,0 sek
0-80 km/t:   4,1 sek
0-100 km/t: 5,7 sek
0-160 km/t: 13,4 sek

 

 

 

 

 

 

 

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!