Mazdas toliter med 141 hk bråker mer, den drikker mer og ikke minst koster den mer enn 1,8-literen med 120 hk. Vi har derfor tidligere sagt at 1,8 er vår favoritt i Mazda 6. Toliteren gir så lite ekstra kraft at det ikke veier opp mot ulempene. Men vi har alltid ønsket oss mer krefter i Mazda 6, bilen fortjener det virkelig.

imgDen 2,3-liter store motoren brummer med den karakteristiske lyden av en volumstor firer. 166 hk finner veien ned i bakken, men den helt store opplevelsen av kraftoverskudd uteblir. Noe av den manglende opplevelsen skyldes motorens turtallskrevende karakter, og når vi studerer testdataene etter våre målinger og sammenlikner disse mot konkurrentenes prestasjoner, ser vi tydelig at den ikke henger helt med.

Likevel kjennes det godt å kjøre Mazda 6 med 2,3-literen. Bilen har i utgangspunktet godt med utstyr for komfort og sikkerhet, og som stasjonsvogn i Sport-variant - den eneste varianten som er tilgjengelig med denne motoren - har den blant annet xenonlys, skinnseter og 17-tommere i tillegg.

imgMazda 6 er dessuten rommelig; den har god plass foran og bak, og selv om bagasjerommet ikke er blant de aller største i denne klassen, er det fullt akseptabelt. Som i toliter-versjonen har bilen også elektronisk antispinn og antiskrens som standard.

På veien kjennes bilen - som de øvrige Mazda 6´ene vi har kjørt - komfortabel med et noe sportslig tilsnitt. Styringen er svært presis, nesten for mye av det gode på våre piggslitte veier, og med 17-tommers dekk. Dette gir imidlertid en god opplevelse når svingene kommer tettere; styrefølelsen og veigrepet gir et fint utgangspunkt for en god kjøreopplevelse.

Dessverre koster det mye å kjøpe en motor med volum og hestekraftantall litt over snittet her i landet. Med 2,3-literen begynner prisen på 364 900 kroner, og da er det en god del andre biler som begynner å komme i søkelyset. Og når denne bilen i tillegg ikke føles så sprek som det tallene kanskje skulle tilsi, har vi litt problemer med å utpeke Mazda 6 2,3 til noen konge på en eller annen haug. Alt ved bilen fungerer godt; det er en fin pakke Mazda har satt sammen. Men vi ser fortsatt etter det lille ekstra.

 

Tekniske data Mazda 6 2,3 Sport stv:

Motor: R4, 2261 cm3
Ytelse: 166 hk - 6500 o/min
Dreiemoment: 207 Nm - 4000 o/min
Dekkdimensjon: 215/45 R17
Egenvekt: 1390 kg
Bagasjerom: 505/1710 liter
Forbruk EU-mix: 0,91 l/mil
0-100 km/t: 9,2 sek
50-100 km/t i 3.gir: 8,7 sek
70-100 km/t i 3.gir: 7,0 sek
70-120 km/t i 3.gir: 12,2 sek
Toppfart, fabrikk: 209 km/t
Pris: 364 900 kr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!