Vi har alltid hatt sans for Suzukis V-twinmotorer, spesielt 650-versjonen. Siden lanseringen har den gitt sitt spenstige bidrag til at de sportslige SV-modellene er blitt en suksess.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

MASSIV, MEN MORSOM: Stilen og størrelsen stammer fra DL 1000. I kombinasjon med ytelser og sjel fra SV 650 må resultatet bli morsomt.

Nå har Suzuki funnet tiden moden for en bruksendring. I år får den vise hva den er god for i en storvokst reiseenduro. DL 650 V-Strom er navnet, og den er kreert etter tilsvarende norm som den eksisterende 1000-modellen.

Fysikken er den samme. Litt enklere utstyr, mindre motor og tekniske tilpasninger har imidlertid resultert i en betydelig vektreduksjon. Med et avgiftssystem som favoriserer små motorer, har den også kommet gunstig ut prismessig. 110 000 kroner er billig for en stor reiseenduro.


DL er altså stor. Faktisk stiller den med fysikk og komfort som ikke ligger tilbake for de store artsfrendene. Selv passasjeren har det bra. Imidlertid sørger lav vekt og gunstig tyngdepunkt for at den er vesentlig lettere å håndtere.

Vekten har også positiv innflytelse på kjøreegenskapene. På svingete asfalt briljerer DL 650 med en lekenhet som gigantenduroene ikke har nubbesjans til å matche. Oppå det hele virker det også som om Suzuki har vært rause med fjæringskomponentene. Presisjon og tilbakemelding er bedre enn det meste i lavbudsjettklassen.


Likevel er det motoren som imponerer aller mest. Selv om vi har gode erfaringer med SV-mølla, fryktet vi at begrenset slagvolum ville tilkjennegi seg i begrensede ytelser på en så stor sykkel. Frykten var grunnløs! Selv med passasjer fikser den lille V-twinen effektive forbikjøringer på høygir. Får den turtall, ter den seg som den reneste sports-twin. I kombinasjon med en lettsjaltet og ultrapresis girkasse stiller motoren med en karakter som passer perfekt til DL-enduroens sportslige attityde.


DL 650 er årets store overraskelse. I stedet for en undermotorisert lavbudsjettenduro, opplevde vi en massiv maskin med enorm kjøreglede. En sykkel som virkelig ga mersmak. Det hadde vi ærlig talt ikke forventet før vi testet den.


Så har da også mersmaken resultert i at vi har skaffet oss en DL 650 som langtestsykkel. Den står overfor en tøff prøve. Etter testpremieren er nemlig våre forventninger skyhøye. Det skal godt gjøres å leve opp til dem...

 

Pris/effekt/vekt: 109 900 kroner/67 hk/189 kg

+ Fysikk/komfort/smidighet
¸  Litt kjedelig utseende?

= Størst i klassen



Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!