Med K 1200S lanserer nemlig tyskerne sykkelen som de selv hevder vil etablere en ny standard i det attraktive sportstouringsegmentet.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

BANETAKTER: K 1200S har allerede vist lovende banetakter. Tidlig i sommer gjennomførte BMW tester på den legendariske Nürburgring-banen. Faktisk holdt de på å sette ny verdensrekord.


Uhemmet skryt fra produsenthold er noe vi vanligvis omgås med nøkternhet, men i denne sammenheng avfeier vi ikke BMWs påstander. 1200S stiller nemlig med teknologi som får dagens sportstourere til å virke gammeldagse.


For å starte med fronten, er K 1200S utstyrt med et nytt forhjulsoppheng kalt "Duolever". Opphenget, som aldri før har vært benyttet på en masseprodusert motorsykkel, er basert på en helstøpt alu-gaffel.

Gaffelen er koblet til ramma via to triangulære opphengsstag som tar opp fjæringsbevegelsen. Foruten vektreduksjon gir systemet mulighet for å styre hjulbevegelsen slik at chassisgeometrien ikke påvirkes av for eksempel harde innbremsinger.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

PÅ TVERS: For første gang lanserer BMW en multisylindret motor som de har plassert på tvers i ramma. Tross 1200 kubikk og 167 hester er ikke motoren stort bredere enn en 600-kubikker.

I kombinasjon med det nye opphenget lanseres også elektronisk justering av fjæringa. Ved hjelp av knapper på styret kan føreren kalibrere den etter underlag og kjørestil.

På K 1200S lanseres også en helt ny motor, en vannavkjølt rekkefirer plassert på tvers i ramma. For å oppnå lavest mulig tyngdepunkt har BMW valgt å lene sylinderrekka forover.

Dessuten har de satset på tørrsumpsmøring, et system som eliminerer behovet for tradisjonell bunnpanne. Dermed har de kunnet plassere motoren svært lavt.


Klikk for å se større bilde i nytt vindu

DUOLEVER: BMWs nye forhjulsoppheng har aldri tidligere vært benyttet på en masseprodusert motorsykkel. Fjæring/demperenheten kan justeres elektronisk ved hjelp av trykknapper.

Selv om sykkelen som en følge av motorkonstruksjonen er blitt forholdsvis lang, hevder BMW at det lave tyngdepunktet gir sportslige styreegenskaper.

Så lenge prototypen kan dokumentere oppsiktsvekkende rundetider på Nürburgring-banen, kan det tyde på at BMWs påstander holder vann.


Med 1200 kubikk og effekt på nærmere 170 hester blir ikke K 1200S noen billigsykkel. I skrivende stund er det ikke fastsatt noen pris, men vi antar den havner et sted mellom 230 000 og 240 000 kroner.

Selv om de første eksemplarene ikke vil ankomme mødrelandet før i september, regner vi med å kunne presentere en test her i Vi Menn allerede neste måned.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!