MC: MINITEST BUELL XB-12S LIGHTNING

SLUGGER’N

Buell er ikke som alle andre. XB-12S ser rå ut, den er rå å kjøre, men fungerer også til daglig bruk.

413481eb895d7.jpg
413481eb895d7.jpg
Sist oppdatert

Man kan si mye rart om Buell, men de skal i hvert fall ikke beskyldes for å gjøre som alle andre. I sin streben etter å lage det de selv hevder skal være den ultimate streetfighteren, har de nemlig tydd til mildt sagt uvanlige løsninger. Med bensin i ramma, olje i svingarmen og felgmontert skivebrems ser XB-12S temmelig sær ut. Så sær at de færreste tror den er kjørbar. Likevel har mange sansen for det outrerte utseendet. "Fy flate for en tøff sykkel," var omkvedet da vi dundret rundt og lot oss bli beglodd på den knøttlille blikkfanger'n.


Klikk for å se større bilde i nytt vindu

BØLLA: Med mikroskopiske dimensjoner, rått utseende og dundrende Harley-motor evner Buell XB-12S å fremprovosere ens mest bøllete tendenser. Pussig nok funker den til penbruk også...

XB 12S er altså amerikanernes svar på den europeiske streetfightertiltalen. Med 1200 kubikk trimmet Harley-motor, knøttsmå dimensjoner og en vekt som selv europeerne har problemer med å matche, stiller den med ytelser som absolutt holder mål. Brutalt kubikkdrag som sparker opp forhjulet både på første og andre, akkompagnert av feit Harley-lyd, varmer i sjela...


Mens amerikanske kjøretøy flest stiller med egenskaper som gjør seg best rett fram, ter XB-12S seg greit i svingene. Stram clutch, klunkete girkasse og middelmådig tilbakemelding fra underlaget bidrar riktignok til at det hele virker litt grovt, men kjøreegenskapene er godkjent. Tross ekstreme chassismål er den både stabil og nøytral. Når man først har kjørt seg inn, behøver man ikke trekke seg om man blir engasjert til en aldri så liten svingom av en orientalsk sportsfighter. I hendene på en kapabel fører kan amerikaneren godt komme seirende ut av møtet.


Det som imponerer oss aller mest, er imidlertid komforten. Selvsagt er det ikke snakk om luksus, men føreren sitter relativt avslappet. Utrolig nok har også passasjeren det greit. Et positivt samkvem på Buell'ens mikroskopiske sete er riktignok betinget av at begge synes det er greit å sitte tett. Gjør de det, funker det overraskende bra.


XB-12S har ålreite kjøreegenskaper og levelig komfort, men det har altså Buell klart å gjemme bort i en ekstrem innpakning. Den får folk til å riste på hodet når de ser den, og til å glise rått når du fyrer i gang. Tomgangsvibrasjonene får hele sykkelen til å riste. Ikke en kjeft tror at man kan komme fra den uten hjernerystelse og opptil flere skruer løs. Men det kan man altså.


XB-12S vil aldri vinne motorsykkeltester, til det er den for spesiell. Den vil heller ikke falle i smak hos folk som forventer orientalsk teknologi og myk perfeksjonisme. Men for tolerante entusiaster med sans for humor og en god porsjon selvironi, er den bare grom. Skikkelig grom!


Pris/effekt/vekt: 179 900 kroner/100 hk/179 kg

+ Bøllete sjel

÷ Ikke spesielt fintfølende

= Amerikansk fighter

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også