- Jeg kommer ikke på noen som har influert på arbeidet mitt.

Utsagnet kommer fra Shinya Kimura, mannen bak det japanske selskapet Zero Engineering. Selskapet, som ble etablert på begynnelsen av 90-tallet, har spesialisert seg på å kreere sykler rundt gamle Harley-motorer.

- De gamle motorene har en magisk karakter som passer inn i mine forestillinger om klassisk motorsykkelopplevelse, sier Kimura lyrisk, og legger til at han betrakter seg som en annerledes motorsykkelprodusent.

Det kan vi absolutt være med på, og det er ikke bare de tilårskomne motorene som gjør Kimuras kreasjoner så spesielle. Kombinasjonen av klassiske linjer og et eksteriør som får "ratbike"-entusiaster til å sikle, er mildt sagt sært. Vakkert er det kanskje ikke, men japaneren har klart det kunststykket å gi syklene en utstråling som selv de med null interesse reagerer på.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

RATBIKE: Zero kreerer maskiner som får ratbike-entusiaster til å sikle. (Foto: KAZ)

I motsetning til andre custombyggere er likevel ikke Kimura så opptatt av å påkalle oppmerksomhet.

- Målet er å tilfredsstille egne sanser, sier han.

Endeløse muligheter

Selv om mange betrakter den knøttlille bensintanken og de rustikke gaffelbeina som Zeros varemerker, er han alltid åpen for nye ideer. Dette er også en av årsakene til at Zero-navnet ble valgt.

- I og med at Zero betyr "ingenting", gir det endeløse muligheter. Det minner meg om at jeg ikke kan henfalle til gjeldende normer. Jeg må hele tiden søke nye utfordringer og tenke annerledes.

Mange har forsøkt å beskrive Kimuras kreasjoner. I boka "Zero Chopper Spirit" kaller forfatteren KAZ Yamaguci dem for "samuraisykler fra Det fjerne Østen". Noen entydig beskrivelse etter vanlige motorsykkeltermer er uansett vanskelig å gi. De har et visst chopperpreg, men ser ut som om de er skrudd sammen av gamle motorsykkeldeler. De ser ut som velbrukte veteraner, men ingen veteraner er bygd som en Zero.

Ratbike?

Enkelte vil ha det til at Kimura har latt seg inspirere av "ratbikes" - altså velfungerende sykler som fremstår som rullende skrothauger. Noen av Kimuras kreasjoner kan kanskje ha et visst ratbike-preg, men langtfra alle. Mange Zero'er stiller høy finish og avanserte tekniske løsninger som slett ikke blir forsøkt gjemt bort.

Likevel er stilen umiskjennelig. Når man står overfor en Zero, er det ingen tvil om hva det er. Akkurat som en god kunstner, klarer Kimura å formidle sin egen filosofi i alt han bygger. Vi forstår godt at Zero er i ferd med å få kultstatus - langt utenfor Japans grenser.

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!