WORLD TOURING CAR CHAMPIONSHIP:
BEST I VERDEN
Til neste år starter det første verdensmesterskapet for standardbiler. Dette bør bli et prestisjefylt mesterskap som lokker de store bilfabrikkene.
På midten av 90-tallet da Supertouring-æraen var på sitt beste, hadde man en verdensfinale hvor de beste fra alle de nasjonale mesterskapene møttes. Neste år blir
Seat |
De fleste løpene vil selvsagt gå i Europa, men land som Mexico, De Forente Arabiske Emirater, Sør-Afrika, Malaysia og Australia er også aktuelle steder for løp.
Hvis man ser på dagens ETCC - det europeiske standardbilmesterskapet som går på Eurosport - kan det se ut som det bare er BMW 320 og Alfa Romeo 156 som konkurrerer. Men sannheten er at det finnes utrolig mange bilmerker som kan konkurrere i neste års VM.
Honda |
Litt bak BMW'ene og Alfa'ene i ETCC finner vi Seat Leon og Honda Accord. I det siste ETCC-løpet på Spa kom det også mange biler fra det tyske mesterskapet, som Opel Astra Coupé og Ford Focus.
I det svenske STCC kjører man også med Audi A4 og Volvo S60, og begge disse bilene er konkurransedyktige mot både BMW og Alfa Romeo.
Det mesterskapet med største variasjon av bilmerker er imidlertid det danske DTC. Her finner vi blant annet Toyota Corolla, Peugeot 307, Renault Megane, Citroën Xsara og Volkswagen Golf.
Alfa Romeo |
Nissan tilbake?
Nissan utviklet en bil for dagens reglement som Tommy Rustad skulle kjøre i ETCC, men Nissan trakk seg ut før de kom til start. I det britiske mesterskapet, BTCC, har også Proton fra Malaysia vært med, men de trekker seg trolig etter denne sesongen.
Ford |
Volvo |
Toyota |
Renault |
BMW |
Denne saken ble første gang publisert 19/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.