På midten av 90-tallet da Supertouring-æraen var på sitt beste, hadde man en verdensfinale hvor de beste fra alle de nasjonale mesterskapene møttes. Neste år blir

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Seat

det for første gang et ordentlig verdensmesterskap for standardbiler.

De fleste løpene vil selvsagt gå i Europa, men land som Mexico, De Forente Arabiske Emirater, Sør-Afrika, Malaysia og Australia er også aktuelle steder for løp.

 

Hvis man ser på dagens ETCC - det europeiske standardbilmesterskapet som går på Eurosport - kan det se ut som det bare er BMW 320 og Alfa Romeo 156 som konkurrerer. Men sannheten er at det finnes utrolig mange bilmerker som kan konkurrere i neste års VM.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Honda

13 forskjellige bilmerker

Litt bak BMW'ene og Alfa'ene i ETCC finner vi Seat Leon og Honda Accord. I det siste ETCC-løpet på Spa kom det også mange biler fra det tyske mesterskapet, som Opel Astra Coupé og Ford Focus.

 

I det svenske STCC kjører man også med Audi A4 og Volvo S60, og begge disse bilene er konkurransedyktige mot både BMW og Alfa Romeo.

 

Det mesterskapet med største variasjon av bilmerker er imidlertid det danske DTC. Her finner vi blant annet Toyota Corolla, Peugeot 307, Renault Megane, Citroën Xsara og Volkswagen Golf.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Alfa Romeo

Når verdensmesterskapet starter håper man at enda flere bilmerker blir med. Per i dag er det bare BMW, Alfa Romeo og Seat som har ordentlig fabrikksstøtte. De andre bilene drives i første rekke av private team og nasjonale importører.

Nissan tilbake?

Nissan utviklet en bil for dagens reglement som Tommy Rustad skulle kjøre i ETCC, men Nissan trakk seg ut før de kom til start. I det britiske mesterskapet, BTCC, har også Proton fra Malaysia vært med, men de trekker seg trolig etter denne sesongen.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Ford

På slutten av 90-tallet var til og med USA representert i Supertouring med en Chrysler Stratus, men det er lite trolig at USA vil komme på banen nå, selv om Ford Focus også må kunne kalles en amerikansk bil.

 

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Volvo

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Toyota

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Renault

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!