MINITEST: KAWASAKI Z 750

FORNUFTSFIGHTER

Etter markedsmessig suksess med Z 1000, en naken sykkel med klare streetfightertrekk, har Kawa funnet det hensiktsmessig å lage en rimeligere variant.

40d5766ac3046.jpg
40d5766ac3046.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

AGGRESSIV, MEN SNILL: Selv om Z 750 fremstår som en aggressiv

streetfighter, byr den på god komfort og underholdende allround-

egenskaper. Definitivt mye sykkel for pengene!

Samme motor, men altså med 750 kubikk og en noe enklere utførelse, har resultert i en prislapp som konkurrerer med de nye 600-kubikkerne. 120 000 kroner for en ny og moderne 750 er slett ikke ille.

 

Etter knappe 100 mil med Z 750 er vår konklusjon klar: Dette er mye sykkel for pengene! For det første har motoren krefter nok til å hamle opp med det meste i 600-klassen. Fin karakter med bra moment og leken respons, gjør at den fikser så vel passasjerkjøring som svingete egotripper - uten at man føler behov for flere hester. Motoren går riktignok hardt, med den følge at passasjeren kan merke litt høyfrekvente vibrasjoner i fothvilerne, men de befinner seg på riktig side av smertegrensen.

 

Det som derimot ikke er fullt så ålreit sett fra passasjerhold, er mangelen på noe å holde i. Den sedvanlige setestroppen er selvsagt der, men den er mest til pynt. Selvsagt vil en omfangsrik holdebøyle ødelegge litt av den minimalistiske streetfigterstilen, men den som frister skjebnen som eksosrype, savner et realt holdepunkt.

 

Ut over det har vi lite å sette fingeren på. Harmonisk sittestilling med behagelig vinklet styre gjør Z 750 til et godt sted å tilbringe milene. Myk fjæring og en mikrokåpe som faktisk gir merkbar reduksjon av luftpresset, bidrar også positivt til turkomforten. Vi har ingen betenkeligheter med å ta med Kawa-fighteren på langtur.

 

Når det kommer til sportslige utskeielser, holder den også mål. Kvikke styreegenskaper, sensibel fjæring og fin respons gjør at man mer enn gjerne oppsøker den svingete favorittveien. Det skal også nevnes at ergonomien er av en art som gir god nærkontakt med sykkelen. Selv om bremsene fordrer litt muskler, har vi ingen problemer med å påberope Z 750 kapable sportsegenskaper.

 

Med moderne streetfighterstil, fine egenskaper og konkurransedyktig pris seiler Z 750 opp som et aktuelt alternativ til 600-kubikkerne. Sammenliknet med tusenkubikkeren, som den både har lånt estetikk og teknikk fra, byr den på bedre komfort og mer imøtekommende bruksegenskaper. For oss som ikke er opptatt av å ha mest mulig mellom beina - bare det er nok - fremstår Z 750 som et godt kompromiss mellom fornuft og fornøyelse.

 

Pris/effekt/vekt: 120 900 kroner/110 hk/195 kg

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også