MC-HJØRNET

SMÅTT FRA MC-VERDENEN

Toppfart er ikke lenger hva det var. I hvert fall ikke hvis man skal dømme etter fabrikkenes prioriteringer.

40d5735b0b68c.jpg
40d5735b0b68c.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

RASK: Ducatis V4-racere har hatt ord på seg for å være raske,

hvilket ble bekreftet i Spania. Under testing på Catalunya-banen

ble Loris Capirossi klokket inn til 348 km/t.

Til tross for at Triumph har lagt ned store ressurser i utviklingen av 1300 Daytona, en rask sportstourer som skal ta opp kampen med Suzuki Hayabusa, har fabrikken nå besluttet å skrinlegge prosjektet. Ifølge Triumph er årsaken usikkerhet rundt modellens markedspotensial. I og med at også Honda har besluttet å drøye enda et år med lanseringen av sin nye CBR 1200XX, etter sigende fordi motoren trenger mer utvikling, kan det tyde på at fabrikkene ikke lenger er så opptatt av hvor fort det går.

 

Likevel er toppfart viktig. Spesielt i racing. Tidligere i vinter ble Loris Capirossi klokket til 348 km/t på Ducatis MotoGP-racer. Målingen, som ble foretatt på Catalunya-banen utenfor Barcelona, er den høyeste hastigheten som noensinne er målt på en GP-racer. Det er faktisk 17 km/t raskere enn det Michael Schumachers F1-Ferrari i sin tid ble målt til på samme sted.

 

Likevel har ikke Ducati noen grunn til å peke nese til kollegaene i Ferrari. Når det gjelder rundetider, hvilket altså er det som teller for å komme først til mål, er F1-bilene vinnere - med god margin

 

Apropos Ducati - de er litt snurt om dagen. Ikke fordi de taper, men tvert imot fordi en Ducati leder etter de innledende rundene i Superbike-VM. Det er nemlig ikke fabrikkens Ducati som leder. Den gamle GP-føreren Pierfransesco Chili (40) har nemlig fått skikkelig snurr på sin privatinnkjøpte Ducati 998R. Faktisk går den så bra at den slo Ducati-fabrikkens egne 999-racere i San Marino like etter påske. Det hører riktignok med til historien at seieren kom som en følge av et smart dekkvalg, men jevnt gode resultater har sørget for at Chili er i ledelse.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Vil du være barsk, er du bare nødt til å investere i et par for-

krommede hodeskaller. Sjekk ut www.dragspecialties.com, så

finner du enda mer snadder.

Ducati-stemningen ble definitivt ikke bedre etter at Chili proklamerte at dekkvalget var resultat av et råd fra det hinsidige. I regnværet foran løpet hadde han nemlig hørt stemmen til sin nylig avdøde bestemor. Hun rådet ham til å satse på "intermediate-dekk" i stedet for regndekk, hvilket han altså gjorde - og vant. Om ikke Chili kan gjøre seg forventninger om hjelp fra Ducati, ser vi ikke bort fra at han med ytterligere assistanse fra oven kan gjøre det godt i årets Superbike-VM.

 

Mens vi er inne i det hinsidige, synes vi det er passende å avslutte MC-hjørnet med et produkt som ingen chopperentusiast kan være foruten. Det amerikanske tilbehørsfirmaet Drag Specialties tilbyr et sett forkrommede dødningskaller med røde lysdioder i øyehulene. Med størrelse på ca. 5 cm og nydelig finish skal man være direkte uinteressert for ikke å få tenning...

 

 

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også