Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Byd ET

Vi har tidligere omtalt Fords opptreden i Beijing; konseptmodellen av en Focus sedan som samtidig viser mye av hvordan neste generasjon Focus blir seende ut.

Men Auto China 2004 er også skueplass for de mange kinesiske selskapene som vil bygge biler til eget marked. Med sterk økonomisk vekst, kombinert med svært få biler på det eksisterende markedet, anses nemlig Kina som et svært viktig og lukrativt marked fremover.
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Byd F4

1600 bilprodusenter!

Det rapporteres at utrolige 1600 bilprodusenter er til stede på Beijing-messen, de aller fleste av disse kommer fra Kina. Skjønt, å bruke ordet bilprodusenter er vel å ta hardt i; flertallet stiller med en idé og en skisse.

Men med et brennende engasjement og håp om investorer ser vi ikke bort ifra at det enorme markedet gir plass til mange nye bilmerker. Så sant det ikke overkjøres av de store internasjonale merkene da, en rekke av disse har allerede bygget eller planlagt produksjonslokaler i Kina.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Byd F6

Byd - fra batterier til biler

Kinesiske Byd er en av verdens største produsenter av batterier til mobiltelefoner, med kontorer og produksjonsfasiliteter i en rekke land verden over. De eier også en bilfabrikk i Kina, og i Beijing viser de flere konseptbiler.

Crossover-konseptet ET er en slags blanding av Mercedes-Benz A-Klasse og Toyotas Fine-N-konsept fra Tokyo i fjor. Flerbruksbilene F2 og F4 er oppdateringer av Byds eksisterende Flyer-modell, og den nye sedanen F6 byr på størrelse og ytelser midt i mellomklassen.

Hafei Saibao

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Harbin Hafei Saibao - Kanskje til Europa?

Harbin Hafei Motor Co. Ltd. - populært kalt Hafei - har i mange år vært en av Kinas største bilprodusenter. I tillegg har de bygget motorer til bruk i andre kjøretøyer og maskiner. Med design-hjelp fra Pininfarina - som også har bidratt til noen av Hafei tidligere modeller - viser de nå sin første sedan. Navnet er Saibao, og drives fremover av Mitsubishi-motorer på 1,6 eller to liter.

Med disse motorene klarer Saibao de europeiske utslippskravene. Bilen skal i tillegg være både krasj-testet og banekjørt i Europa med tanke på introduksjon i vår del av verden. Dette skal etter Hafeis planer være aktuelt allerede i 2006.

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Byd F2

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!