Klikk for å se større bilde i nytt vindu

 TVT Sagaris er klar for markedet.

Birmingham-messen preges av de mange britiske småserieprodusentene, men selvfølgelig er de fleste store bilprodusentene også representert. Selv om enkelte store bilmerker - som BMW og Mercedes-Benz - mer eller mindre boikotter utstillingen, er det fortsatt mye spennende å se frem til 6. juni.

TVR ganger to

På en britisk bilutstilling er det naturlig at vi konsentrerer oss om de britiske premierene. TVR er selvfølgelig på plass, med en produksjonsklar utgave av den nydelige Sagaris. Den T350-baserte bilen er hovedsakelig bygget for bruk i langdistanseløp, men er heller ikke direkte uegnet for gatebruk - om bare asfalten er slett nok. Med 400 hk fra TVRs egenproduserte rekkesekser skal prestasjonene være tilstrekkelige.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

TVR Tuscan 2

TVR Tuscan ble lansert i 2000, og har så langt vært TVRs mest solgte modell noensinne. Nå kommer den i en kraftig oppdatert utgave, med navnet Tuscan 2.

 

Kjøreegenskapene skal være bedre, i tillegg til at de har lagt større vekt på finish og kvalitetsfølelse. Alle bilene bygges for hånd etter kundens spesifikasjoner, og med den samme motoren som Sagaris og ingen elektroniske hjelpemidler setter den føreren i fokus.

Noble med Ferrari-konkurrent

Vi har akkurat omtalt Noble M400, og på Birmingham-showet viser Noble sin nyeste kreasjon, M14. M14 består av 70 % egenproduserte deler, og drives fremover av en treliters Ford-V6 med et par turboer.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Noble vil kjempe mot Ferrari og Lamborghini

"Mer enn 405 hk" og 522 Nm sender den 1150 kg tunge bilen fra null til hundre kilometer i timen på 4,3 sekunder, og toppfarten skal være et sted rundt 305 km/t.

Disse prestasjonene plasserer bilen i samme territorium som Porsche 911 Turbo, Lamborghini Gallardo og Ferrari 360 Modena, og kjøreegenskapene, utstyrsnivået og følelsen bilen gir skal heller ikke ligge etter de anerkjente sportsbilene. Og prisen for Nobles spydspiss? 74 900 britiske pund, eller rundt 920 000 kroner uten avgifter.
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Gibbs' amfibiebil Humdinga.

Aquada nummer to

Vi kjørte amfibiebilen Gibbs Aquada for ikke så lenge siden, og nå har det noe spesielle firmaet bygget en ny modell. Humdinga er navnet på det firehjulsdrevne, Hummer-inspirerte konseptet de viser i Birmingham.

 

Teknologien er den samme som i Aquada, og med en 357-hesters motor skal den to tonn tunge bilen - hvis man kan kalle den det - klare 160 km/t på landejorda og 64 km/t i vannet.

Serieproduksjon av Humdinga er ennå et stykke unna, men med tanke på etterspørselen etter Aquada - som for øvrig har ført til at prisen er halvert til 75 000 pund eller 920 000 kroner - ser vi ikke bort ifra at også denne kan bli en realitet.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

LES OGSÅ:

- Nobles raskeste

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!