MC-HJØRNET

SMÅBARSKT FRA STREETFRONTEN

Motorsykkelverden er full av ”smier” som forsøker å gjøre seg bemerket med spesielle sykler. Faktisk utviser entusiastiske småprodusenter vel så stor kreativitet som de etablerte gigantene.

40b1fc7dce845.jpg
40b1fc7dce845.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

KLUMP: Tyske Thunderbike går til angrep på vedtatte roadsterfore-

stillinger med sin Hard Attack. Sykkelen, som i sin tid så dagens

lys som en Yamaha Wild Star, er forvandlet til en råtøff roadster-

klump som vi falt pladask for.

Små serier myntet på en kravstor og velbeslått kundegruppe gir selvsagt større muligheter for designmessig dristighet, men faktum er at slike kreasjoner gjerne gir inspirasjon til de større produsentene.

 

Blant annet oppsto streetfighterfenomenet som en følge av lokale entusiasters lek med linjer. Nå forsøker de etablerte fabrikkene å overgå hverandre i heftig streetfighterdesign.

 

Men de små gir seg ikke. Ta for eksempel Thunderbike: Det tyske foretaket sysler primært med chopperombygging, men enkelte kreasjoner begynner å anta former som ligger nært opp mot roadstere. Vi tenker i første rekke på deres nyeste modell Hard Attack, som virkelig må sies å være et hardtslående innspill i segmentet. Med utgangspunkt i en Yamaha XV 1600 Wild Star har de bygd en maskin som mildt sagt er ekstrem.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

HØY HEKK: MS Bikes er en av verdens ledende produsenter av

heftige streetfightere. En av de heftigste hva høy hekk angår,

er deres GSX-R-baserte Spondon-modell.

Selv om Thunderbike tilbyr Hard Attack for 33 000 euro, finnes det muligheter for Wild Star-eiere som ikke er stinne av gryn. I firmaets rikholdige tilbehørsliste finnes det nemlig komponenter som kan forvandle en standard XV til en "Hard Attack-lookalike". Hvor mye et slik prosjekt vil havne på, vet vi ikke, men du kan jo sjekke www.thunderbike.de dersom du er interessert.

 

MM Performance og MS Bikes er også et par småprodusenter som har gjort seg bemerket på fighterfronten. Spesielt sistnevnte utviser stor kreativitet i sine fighterbygg. Av forståelige grunner har de lagt sin elsk på Suzukis potente R-1100-motorer. De bidrar nemlig til at maskinene får prestasjoner som står i stil med utseendet. Sjekker du MS på nettet, finner du både maskiner og ryper som får entusiastøynene til å renne. Adressen er www.bikes.de. Har du ikke råd til syklene, kan du jo kjøpe en kalender - så har du i det minste noe å sikle på...

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

VERSTING: Fighterentusiaster som er mer opptatt av motormessig

pondus enn stilmessig minimalisme bør absolutt være opptatt av

Badbusa. Ikke minst fordi den er bestykket med en 175-hesters

Hayabusa-motor.

Vi nevnte MM Performance. Også de sysler først og fremst med tilbehør, men de har også kreert sykler som skal gi ekstra blest rundt selskapet. Vi tenker i første rekke på den Hayabusa-baserte fighteren som har fått det treffende navnet "Badbusa". Med grønn gaffel, grønn svingarm og 175 hester er den noe av det råeste du kan putte mellom dine streetfighterentusiastiske bein.

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 24/05 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også