Klikk for å se større bilde i nytt vindu

PUR MOTORSYKKEL: Wraith heter den, og den består av to hjul

med motor imellom. - En motorsykkel som utstråler organisk og

funksjonell renhet, hevdes det fra produsenten.

Utsagnet kommer fra Matt Chambers, sjef i det lille amerikanske selskapet Confederate. Confederate opplever for tiden en suksess med sine håndbygde V-twin-roadstere, og beskrivelsen er myntet på deres nyeste kreasjon, Wraith. "Vardøger" på godt norsk.

 

Det med penger er greit nok. Med håndverksmessig tilvirkning, svinedyre komponenter og en årlig produksjon på et hundretall sykler er ikke Confederate det billigste man kan satse på. Men for vardøgerets vedkommende spørs det om ikke lidenskapen skal være vel så heftig som bankkontoen.

 

At Confederate har oppnådd suksess med sin designmessige kreativitet, får så være. Med Wraith er vi stygt redd for at de kan ha dratt den vel langt. Hvis det da ikke skulle finnes entusiaster der ute, med en lidenskap som bikker over til det absurde.

 

Én ting skal de i hvert fall ha, Confederate: De er ikke redd for å gå på akkord med vedtatte designnormer. Selv om Chambers hevder at de har latt seg inspirere av tidligere tiders "board-track"-racere, og at man med en smule fantasi kan ane visse karaktertrekk fra de klassiske veddeløpsmaskinene, er det ikke mye tradisjonelt over Wraith.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

KLASSISK: Enkelte designelementer, som for eksempel styret,

er hentet fra amerikanske "board-track"-racere.

Bare ta ramma: Et gigantisk stålrør som går i bøy over motoren, med et "elefantøre" av et sete på midten. Her er det ikke snakk om noen bensintank som kommer inn og ødelegger stilen. Tanken, eller "brenselscellen", som Confederate ynder å kalle den, er gjemt bort under motoren.

 

Forhjulsopphenget er ikke mindre spesielt. Et par gigantiske gaffelbein i håndlaget karbonfiber holder hjulet på plass. Selv vi, som regner oss for å ha en svært så fordomsfri holdning til outrerte løsninger, synes dette er på grensa. Hvordan MC-entusiaster med et mer konservativt forhold til design vil reagere, tør vi knapt tenke på...

 

Men Confederate har altså ikke til hensikt å tekkes konservative motorsyklister. I stedet har de utelukkende konsentrert seg om å skape det som pr. definisjon skal være en motorsykkel - altså et kjøretøy bestående av to hjul med motor mellom. Resultatet er Wraith.

 

Om Wraith bærer bud om hva vi kan vente oss når det gjelder motorsykkeldesign i nær fremtid, vet vi ærlig talt ikke. Noen pris er vi heller ikke blitt forespeilet, men vi tipper at de 60 eksemplarene som skal stå ferdig i oktober neste år, ikke blir helt billige.

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!