Klikk for å se større bilde i nytt vindu

LEKEN: Til tross for at den er mykere og mer massiv enn de

europeiske verstingene, har XT 660X egenskaper som inspirerer

litt småbøllete asfaltlek. En anvendelig og tøff maskin til knappe

100 000.

Det er jo en kjensgjerning at europeerne har fått lov å boltre seg i motardsegmentet i lang tid - uten japansk innblanding.

 

- Jeg skjønner hvorfor du spør, svarte representanten for den europeiske generalagenten. - Også vi har forsøkt å overbevise japanerne, men responsen har vært lunken. Det virker som om de helst vil finne opp "kruttet" selv.

 

Om den japanske skepsisen fremdeles er stor, har i hvert fall Europa mast seg til XT 660X. En motardforedlet variant av offroaderen XT 660R. En motard med stort brukspotensial, ifølge Yamaha.

 

Etter en dag på XT 660X, kan vi i hvert fall skrive under på at den har sine komfortmessige aktiva. Takket være bred sadel og fysikk som gir følelsen av å ha en god del motorsykkel mellom beina, gir den en helt annen følelse enn de puristiske artsfrendene. Mens de europeiske verstingene fremstår som kompromissløse råskinn, stiller XT med kvaliteter som gjør den egnet til langt mer enn bakhjulsbølling i indre by.

 

Motoren er også myk. Tross genuin singelkarakter, med markert lyd, leverer den effekten over et bredt turtallsområde. Man trenger ikke gire seg inn mot rødfeltet for å få motoren til å dra. Sammenliknet med de mer kompromissløse variantene, som pøser på med ekstra hester på toppen, har XT sin styrke i mellomregisteret. Men noen turtallssprinter er den altså ikke. Yamaha har tydeligvis prioritert de myke verdiene, hvilket i våre øyne er greit nok.

 

Sammenliknet med andre supermotards, som ofte er ekstremt styrevillige, byr XT på nøytrale og stabile egenskaper. Som garvet rytter av ymse standardsykler, setter jeg pris på stabiliteten. Under sportslig svingjag, opplever jeg en maskin som minner mer om vanlige motorsykler enn ombygde crossere.

 

Yamaha har utvilsomt stilt siktet mot de bredere lag av MC-befolkningen. Mot oss som har sansen for motardstilen, uten at vi er villige til å betale den kompromissløse prisen. God komfort og bredt potensial gjør den til en attraktiv brukssykkel som dekker mange behov. At egenskapene er litt for myke til at motardfanatikerne blir hekta, er selvsagt en konsekvens. Men de har jo andre valgmuligheter...

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!