Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Bernie Ecclestone og Max Mosley

F1 har fått mye kritikk de siste årene. Løpene har blitt forutsigbare, resultatene avhenger mye mer av bilen enn av føreren, og F1-sirkuset er blitt svært kostbart for teamene.

Det har lenge vært ønskelig med store endringer for å gjøre sporten interessant og spennende igjen, og 4. mai holdt FIA en pressekonferanse i Monaco der et forslag til regelendringer ble lagt frem.

 

Etter FIAs planer skal de fleste reglene innføres fra 2006-sesongen, men noe skal også tas tidligere eller senere.

Nye motorer

Ett av de viktigste grepene for å gjøre F1 rimeligere er å endre på reglene rundt motorer, og Max Mosley la frem to forslag til hvordan dette kan løses:

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Nye motorer skal gi store besparelser.

Treliters motorer basert på dagens spesifikasjoner, som skal brukes i seks løp før teamene kan bytte dem ut, eller helt nye 2,4-liters V8-motorer.

 

Dette vil ifølge FIA halvere kostnadene, og planen er at regelendringene skal gjelde fra 2006.

Forslaget om at alle bilene skal bruke en identisk ECU - styringsenhet - er også planlagt å gjelde fra 2006-sesongen, men FIA legger opp til at dette kan utsettes til 2008. Med dette vil også antispinn bli forbudt. Detaljene rundt dette skal vedtas på et møte 30. juni i år.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Bilene vil få bredere bakdekk og smalere fordekk.

Billigere og lettere biler

"Alle" er enige om at kostnadene må reduseres, og FIA foreslår at man skal bruke de billigste løsningene for bremser, styring og girkasser. Siden semi-automatiske girkasser er rimeligere i innkjøp og drift enn manuelle kasser, vil ikke FIA endre noe på dette. Men de foreslår å innføre standardiserte bremseskiver, -klosser og kalipere, så raskt som mulig.

F1-bilene skal bli lettere, og et tidligere forslag har sagt at 50 kilo reduksjon burde være passende. Men etter de nye regelforslagene forsvinner mye tungt elektronisk utstyr fra bilene og Mosley uttaler at vektreduksjonen sannsynligvis vil bli større enn det som tidligere er foreslått.

 

Det foreslås også at antall dataloggingssensorer skal reduseres og etter hvert erstattes med et standardisert system.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Resultatene vil avhenge mer av førernes talent. Her ser vi Kimi

Räikkönen.

Parc fermé og ingen dekkskift

Etter FIAs forslag skal ikke teamene lenger få lov til å ha med reservebiler - i hvert fall ikke på samme måte som de har i dag. Man vil kun tillate en ekstra monocoque i en forseglet, ferdigpakket boks. Bilene skal overnatte i parc fermé, hvor teamene i motsetning til i rally får lov til å justere på bilens innstillinger. Reparasjoner skal ikke være tillatt.

Allerede fra 2005-sesongen kan det bli forbudt å skifte dekk underveis i løpene, og fra 2006 kan det bli aktuelt med en felles dekkleverandør for alle teamene. Dekkbredden skal reduseres foran og økes bak, og FIA foreslår at slicks igjen skal innføres.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Oppmerksomme teamsjefer

Mindre testing, flere mesterskap

Det vil bli kraftige reduksjoner i testing og trening - FIA foreslår at teamene ikke lenger får lov til å ha et eget testteam i tillegg til race-teamet. I tillegg har FIA bedt alle teamene og Bernie Ecclestone om å foreslå nye regler for kvalifisering, da dagens system er ansett som lite egnet.

Alle endringene som her er foreslått skal vurderes av de ulike teamene og F1-toppene. Disse skal også utarbeide forslag om nye mesterskap i F1-sesongen, som motorleverandørmesterskap og konstruktørmesterskap der flere team telles med. Og allerede nå er det store flertallet av F1-team enige om disse regelendringene.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!