MINITEST, HARLEY-DAVIDSON 1450 ROAD KING

MASSIV MEN MORSOM

Blant Harleys touringmodeller har vi størst sans for Road King. I motsetning til de fullekviperte ”Electra”-modellene, kan man, med enkle grep, plukke vekk all turstæsjen og forvandle den til en roadster.

406c17cf4b276.jpg
406c17cf4b276.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Noen drømmer om massiv turkomfort i amerikansk innpakning.

Andre ser saligheta i en strippet roadster som er sjef i sentrum.

Alle ønsker seg en Harley. Road King er sykkelen som oppfyller

alt.

Følgelig oppfyller den så vel krav til turkomfort, som våre mer ekshibisjonistiske ønsker om å vise oss fram.

Etter tre ukers samkvem med en lett trimmet innsprøytningsmodell har vi også opplevd en ny side ved Road King. Mens den originale forgasserutgaven ikke akkurat kunne påberopes å briljere med inspirerende krefter, stilte den lett modifiserte I-utgaven med et drag som i høyeste grad gjorde oss glade.

Omprogrammering av motorstyringen og et lydhørt 2-1-anlegg av type "Vance & Hines". Mer skal det altså ikke til for, bokstavelig talt, å gi Road King nytt liv. Med grom V-twin-brum, som sikkert er på feil side av støygrensen, inspireres man til aktiv gassing. Vi snakker altså om et 300-kilos touringmonster som først og fremst er beregnet på makelig cruising...

Vi har alltid hatt sansen for Harleys 1450-motor. I stedet for mekanisk vibrasjonsdemping har nemlig amerikanerne valgt å montere den i vibrasjonsdempende fester. Dermed lever den sitt hardtslående kubikkliv, uten at den som sitter oppå lider.

Når man står i lyskrysset og opplever en ristende motor som tilsynelatende gjør det den kan for å slå seg ut av ramma, skal man være direkte følelseskald for ikke å fornemme en frydefull ising oppetter ryggen. Ute på den åpne landeveien, i passe cruisingfart, sørger de effektive motorfestene for at alt som heter vibrasjoner blir absorbert. Følgelig kan Road King by på massiv turkomfort som hever seg over de fleste andre ponduscruisere.

Imidlertid er det ikke til å komme fra at Road King er en massiv og tung motorsykkel. Sammenliknet med cruisere flest er også setet plassert relativt høyt. Følgelig skjer enhver stans med en viss respekt. Det faktum at heller ikke fjæringa evner å behandle underlaget med verdens beste presisjon, gjør at den ikke ligger på cruisertoppen når det gjelder kjøreegenskaper. Road King har sin styrke når det gjelder motor og komfort.

For den som er på jakt etter maksimale bekvemmeligheter og ekte Harley-sjel, er Road-King det beste alternativet fra Milwaukee. Men da bør man altså budsjettere inn et åpent eksosanlegg og en liten inngripen i styringselektronikken. Først da viser den hva den virkelig kan.

Pris/effekt/vekt: kr 264 900/67 hk/332 kg

+ Komfortabel og sterk

÷ Dyr og tung

= Road King

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også