MINITEST: APRILIA FUTURA

BACK TO FUTURA

Har man et forhold til motorsykler, er det umulig ikke å mene noe om Futura – Aprilias innspill i sportstouringsegmentet.

40482c837c435.jpg
40482c837c435.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Med nydelig finish og speisa, sølvblått eksteriør ser Aprilia Futura

ut som den reneste sportsmaskin. Imidlertid har Aprilia prioritert

komfort fremfor sport.

Det er nemlig ikke uten grunn at Aprilia har valgt en futuristisk modellbetegnelse på den lett "stealth"- pregede sykkelen. Designerne har tydeligvis fått frie tøyler til å lage en sykkel som ikke vil se gammeldags ut om et år eller fem.

 

Antakelig har de lyktes i det, selv om den kanskje ikke faller i smak hos den mest konservative delen av MC-befolkningen. Vi har sansen for kreativ design, og synes den er stilig. At både finish og detaljer bærer preg av påkostet utførelse og høy kvalitet, har vi også sansen for.

 

Futura er utstyrt med en nedtrimmet variant av RSV-Mille-motoren, en 1000-kubikks V-twin som har bevist en formidabel pålitelighet de årene den har vært på markedet. I motsetning til den temmelig rå RSV-motoren er Futura-drivverket særdeles mykt og imøtekommende. Den trekker smidig fra drøye 2000 omdreininger og leverer kreftene med god progresjon helt til rødfeltet. Den ter seg med andre ord som en moderne sportstouringmotor skal gjøre. Den har de myke kreftene som trengs - når man trenger dem.

 

Komfortmessig stiller Futura også med gode kort. Bekvem ergonomi og en kåpe som beskytter vesentlig bedre enn snittet sørger for at både fører og passasjer har det bra. Selv i hastigheter i nærheten av 200 km/t kan man nyte turbulensfri komfort. Til lange etapper på kontinentalt motorveiunderlag er Futura et smart valg.

 

Dessverre lever ikke Futura opp til konkurrentene når det gjelder sporty egenskaper. Ikke det at den på noen måter faller igjennom, men med lanseringen av VFR 800 VTEC brakte Honda sportstouringegenskapene nærmest opp på et rent R-nivå. Tross opp-ned-gaffel og chassismessig arv fra Mille-raceren, mangler Futura litt presisjon og stabilitet i svingene.

 

Fjæringa jobber sensibelt nok, men vi savner noe tilbakemelding fra underlaget. Tross det er sykkelen leken og kvikkstyrt. Når farten øker, reduseres også den noe "ullne" følelsen i styringa. Likevel kunne vi altså ønsket oss litt mer sportslig presisjon.

 

Aprilia Futura frister en tilværelse i konkurranse med flere fine sportstourere. I farta nevner vi Honda VFR, Triumph Sprint og Ducati ST. Komfortmessig er den vel så bra. Når det gjelder sportslig presisjon, er den nevnte troikaen strået hvassere.

 

Pris/effekt/vekt: 169 900 kroner/114 hk/210 kg

+ Design/kvalitet/komfort

÷ Sportslig presisjon

= Vakker motorveimaskin

 

Denne saken ble første gang publisert 05/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også