Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Qashqai: Nissans crossover-konsept

Variasjonene er enorme her i Genève. Her finnes biler i alle prisklasser. Noen er klare for Norge, mens for andre må du få individuell godkjenning for i det hele tatt å kunne betraktes som en potensiell kunde. I tillegg viser en rekke konsepter hva fremtiden kanskje vil bringe bilkundene.

Nye Qashqai og Exiges gjenfødelse

Nissans crossover-konsept Qashqai ble presentert for første gang i dag. Under det tøffe, coupé-lignende karosseriet - som er den første designen fra Nissans nye europeiske designsenter i London - skjuler det seg et avansert 4x4-system, og interiøret er både romslig og fleksibelt, med seter som er hengt opp i transmisjonstunnelen.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Exige: Lotus' racingbil for gatebruk

Etter to års fravær returnerer Exige til Lotus' rekker. Coupéen er bygget som en rendyrket banebil, men er godkjent for bruk på veien. Med motor fra Toyota - en 1,8-liter med 192 hk - koblet til en sekstrinns girkasse gjør den 875 kg tunge bilen 0-100-øvelsen på 5,2 sekunder. 160 km/t nås etter 13,2 sekunder.

Spyker og ny Legacy-konge

Subaru har avduket en prototype for en ny toppmodell i Legacy-serien. På de fleste markeder er bilen tilgjengelig med en sekssylindret boxermotor på 245 hk, med navnet 3.0R. Den nye toppmodellen får sekstrinns manuell girkasse fra Impreza STi - i motsetning til den "vanlige" modellens automatgir - samt nye støtdempere og fjærer som skal gjøre den til en mer kjørbar bil. Og navnet? Subaru Legacy 3.0R Spec B.

img

Spyker: Håndbygd råskap fra Nederland

Nederlandske Spyker bygger biler som aldri før, og nye kunder må vente minst et år før de kan regne med å få bilen sin. Til Genève har Spyker med sin nyeste kreasjon - C8 Spyder T. Under det håndbankede aluminiumskarosseriet ligger en 525-hesters turbomatet Audi-V8; akkurat passe i en bil på knappe 1295 kg!

 

Ifølge Hans Van Rennes hos Spyker skal de kjøre 24-timersløpet på Le Mans med den takløse bilen, og neste år kommer en enda heftigere versjon med en Audi-V10-motor og over 600 hk.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Flexa: Mazdas praktiske space wagon

De folkelige

Mazdas MX-Flexa-konsept vil kanskje møte et noe større publikum, dersom den skal bygges. Den seksseters bilen - eller space wagon som Mazda velger å kalle den - er basert på en modifisert Mazda 3-plattform. Med tanke på at bilen stort sett benytter hyllevarer i det tekniske, kan veien til produksjon være kort.

Kia har med seg sin nye småbil Picanto hit til Genève, og viser samtidig den nye C-segment-bilen Cerato. Bilen preges av gjennomtenkt materialvalg og god plassutnyttelse, og under panseret kan man velge avgiftsvennlige motorer som en 1,6-liters bensinmotor med 105 hk eller en 1,5-liters diesel på 102 hk.

 

img

Cerato: Kias rimelige utfordrer

Ifølge Tom Haarstad hos Kia Norge kommer bilen til våre veier i slutten av september, og prisen starter rett under 200 000 kroner.

Verdens raskeste

I avdelingen for de helt ekstreme bilene finner vi Bugatti EB 16.4 Veyron. Messe-gjengangeren skal nå være klar for produksjon, og de første bilene vil rulle ut fra fabrikken i Molsheim neste vår. Og det er tydelig at Bugatti-folket er lettet over å endelig ha klart målet de satte seg for lenge siden: 16 sylindere, fire turboer, 1001 hk og toppfart på 406 km/t.

Men verdens raskeste serieproduserte gatebil er det foreløpig våre svenske naboer som står for. Koenigsegg CCR byr på en kompressormatet V8 med 806 hk og 920 Nm. 0-100 km/t går unna på 3,2 sekunder og kvartmila tilbakelegges på 9 blank - med sluttfarten 235 km/t. Og toppfarten? Den har visstnok passert 395 km/t under testing

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Spec B - den optimale Legacy?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

 CCR: Verdens raskeste gatebil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Endelig er Veyron klar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Messens mest spesielle interiør? Spyker er ekstrem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LES OGSÅ:

- Genève 2004: Spennende nyheter

- Genève 2004: Mye vakkert, mye praktisk

- Genève 2004: Stille før stormen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!