Klikk for å se større bilde i nytt vindu

407 Silhouette - raceklar, og snart også gateklar?

Peugeots heftige racer og Colt med Vi Menn-faktor

Peugeot 407 har verdenspremiere her i Genève.

 

 

Samtidig viser Peugeot resultatet av sine tanker om en coupé-variant av bilen - et heftig konsept med navnet 407 Silhouette.

 

 

Bilen har en 320-hesters V6 plassert bak forsetene, og er bygget som en rendyrket asfaltracer.

 

 

Men ryktene svirrer om at Silhouette skal ha en fremtid også på vanlige veier, om enn i en mer avdempet form.


 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Mitsubishis CZ3-konsept vitner om moro-Colt på vei.

Mitsubishi Colt har også verdenslansering. Den ser helt fin ut, men mer spennende for oss gutta er vel konseptet CZ3; en sportslig innrettet tredørs versjon av Colt, med kjøreegenskaper som visstnok skal være svært så underholdende. Og også her går ryktene om snarlig produksjon.

4x4 i forskjellige varianter

Også Citroëns konseptbil er noe for oss gutta; C4 Citroën Sport er navnet på den tøffe coupéen som skal overta etter Xsara WRC i rallyløypa. De vakre linjene blir sannsynligvis også å finne i en produksjonsversjon for oss ikke-rallyførere om ikke så altfor lenge.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Citroëns nye WRC-bil. Vi ønsker oss en gateversjon.

I kategorien "mer oppnåelig" finner vi Hyundai Tuscon, en SUV som størrelsesmessig plasserer seg mellom RAV4 og X-Trail. Bilen blir tilgjengelig både som forhjulstrekker og med et 4x4-system der opptil 50 prosent av drivkreftene kan fordeles bakover.

 

 

Med en hyggelig pris, valgmulighet mellom en 143 bensin-hester og 113 diesel-hester fra tolitersmotorer, samt mulighet for ESP, regner Hyundai Norge med at bilen vil være svært så konkurransedyktig når den kommer til Norge i høst.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Praktiske løsninger og særegne former på Volvos YCC

Volvos kvinnebil

Volvo viser det særegne konseptet YCC, en forkortelse for "Your Concept Car". Alle bestemmelser i utviklingsfasen er utelukkende tatt av kvinner, og resultatet har blitt en kombinasjon av tradisjonelle og nyskapende linjer.

Den lille coupéen har topphengslete dører for å lette inn- og utstiging. Dørene er automatisk styrte og åpnes når føreren er i nærheten. Samtidig heises understellet, og rattet og setet senkes for å gjøre det enda enklere å hive seg inn bak rattet.

 

 

YCC skal også være enkel i bruk, og panseret er - omtrent som Audi gjorde på A2 - fjernet til fordel for to åpninger der man kan fylle bensin og vindusspylervæske.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Maseratis FIA GT-racer

Mengder av oppbevaringsrom, et lyst interiør med store vindusflater og et baksete som normalt er klappet sammen som i en kinosal kjennetegner også kvinnebilen YCC.

 

 

Under panseret på konseptet finnes en lavutslipps-215-hesters rekkefemmer, og siden bilen i tillegg har et avansert parkeringshjelp-system er det nok mange som skulle ønske at bilen kommer på veien.

Også mye annet pent

Det er også mye annet flott å beskue her i Genève. Rolls Royce viser et gedigent kabriolet-konsept med navnet EX100, for å feire hundreårsjubileet sitt. Med det heftige designet og en niliters V16 under panseret, vekker den definitivt følelser, men den er nok dessverre et stykke unna produksjon.

 

I tillegg til gateraceren MC12, viser Maserati frem sin nye FIA GT-mesterskap-racer; med 620 hk og bare 1100 kg å drasse på burde i hvertfall fartsressursene være sikret.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Tuscon - Hyundais rimelige SUV-utfordrer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Rolls Royces enorme kabriolet-konsept

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LES OGSÅ:

- Genève 2004: Mye vakkert, mye praktisk

- Genève 2004: Stille før stormen

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!