VI MENN PÅ GENÈVE-UTSTILLINGEN

MYE VAKKERT, MYE PRAKTISK

I Genève viser Aston Martin vakre nyheter og Ford skal bygge Fiesta i RS-form.

40447693e88b2.jpg
40447693e88b2.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Fords Fiesta RS Concept

 

På den første pressedagen i Genève er det mye som vises for første gang. Koenigseggs heftige supersportsbil CCR er på plass. Det er også Maseratis nye gatesportsbil MC12 - basert på en modifisert Ferrari Enzo-plattform. Men også mer dagligdagse biler presenteres for første gang her i Genève.

Ford Fiesta RS

Den 160 hester sterke Ford Fiesta ST har vi omtalt tidligere, og bilen tar seg godt ut også i virkeligheten.

 

Kanskje mer spennende er Fords store overraskelse, den rallyinspirerte Fiesta RS. Bilen har ifølge Jan Johansson, informasjonssjef hos Ford Norge, en toliter med "over 180 hk" under panseret, og 0-100 går unna på rundt 7 sekunder.

 

Selv om bilen foreløpig kun er et konsept, regnes det som ganske så sikkert at den snart vil komme i produksjon.

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Bertones nydelige 2+2-Aston

Aston Martin ved Bertone og Zagato

På en bilutstilling er det alltid mye vakkert å se på. Aston Martin gleder øyet med nydelig design på sine biler, og når mesterne hos Bertone og Zagato skal vise hva de kan gjøre med det britiske merket, blir resultatet ofte svært flott.

Bertone, det italienske designhuset med mang en Aston Martin-bil på samvittigheten, har tatt frem konseptet Jet 2. Denne er bygget på en forlenget Vanquish-plattform, og de har dermed funnet plass til to ekstra sitteplasser. Interiøret i den nydelige 2+2-coupéen preges av store mengder lær, treverk og aluminium, og med Vanquish-motoren under panseret skorter det heller ikke på krefter.

Karosserimakeren Zagato har stått for en rekke spesialversjoner av Astons modeller. Helt siden 60-tallets DB4 GTZ har de bygget biler i små serier, til en kundegruppe som hovedsakelig består av Aston Martin-eiere og -samlere.

 

Her i Genève viser de den spesialbygde Vanquish Roadster, med et lite stofftak til bruk på regnværsdager. Den markante hekken kjenner vi fra andre Zagato-modeller, og det nybygde partiet bak setene sender tankene hen mot tidligere tiders racingbiler. Rett og slett nydelig!

 

 

[email protected]

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Bugattis 1001-hesters superbil er enda litt nærmere produksjon.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Vanquish uten tak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

AMV8 - 911-konkurrenten AMV8 skal produseres fra neste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Toppløs storkabriolet fra VW, i Norge tidlig i 2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Maseratis ekstreme Ferrari Enzo-halvsøster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LES OGSÅ:

- Genève-utstillingen: Stille før stormen

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også