Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Med massiv pondus og massevis av utstyr stiller BMW R 1200CL

med turkomfort av høy standard. Men sportsegenskaper er ikke

denne sykkelens store styrke.

Aldri har en testsykkel vært gjenstand for så mange kommentarer rundt estetikken, og aldri har meningene vært så delte. De spente fra "nydelig" til "pføy". Det er ingen tvil om at R 1200CL har et oppsiktsvekkende eksteriør.

 

CL er altså BMWs nyeste "turbuss". Den har sitt tekniske opphav i cruiseren R 1200C, men er altså ekvipert med det som trengs for å gjøre touringlivet behagelig. I farta nevner vi omfangsrik kåpe med et stort "gap" som inneholder ikke mindre enn fire lykter. Bak lysfontenen kan føreren nyte saftig lyd fra en CD-radio mens cruisekontrollen gir kjærkommen avlastning for høyreneven. Oppvarmet sete og styreholker holder føreren temperert, mens en smart liten flaskeholder sørger for at forfriskningene til enhver tid er innenfor rekkevidde.

Tung

Slikt blir det selvsagt pondus av, men den bremses effektivt av servoassisterte ABS-bremser. Vi er vanligvis ikke så begeistret for BMWs servobremser. På en massiv maskin som CL funker de imidlertid bra. Men CL er og blir tung. Så tung at det går ut over så vel kjøreegenskaper som ytelser. Motoren har utvilsomt mye å dra på, hvilket avstedkommer prestasjoner som ikke er bedre enn det de strengt tatt må være.

 

Den voldsomme kåpa og de store veskene gjør sykkelen relativt topptung. Dette går ut over stabiliteten under aktiv kjøring. For å si det rett ut er ikke CL noe svingmessig presisjonsinstrument. Den trives best når veien er rett.

 

Så utgir da heller ikke R 1200CL seg for å være noen sportsmaskin. Det er under lange etapper på fint underlag den viser sin styrke. Når man kobler inn cruisekontrollen og setter på stereoen, har man det riktig så bra. Man sitter bekvemt og nyter en turbulensfri vindbeskyttelse som virkelig er en luksuriøs tursykkel verdig. Faktisk er vindbeskyttelse og ergonomi så bra at man utmerket godt kan koble inn cruisekontrollen i 150 km/t og belage seg på mange makelige mil.

 

Sammenliknet med andre tursykler har CL både komfort og utstyr. Derimot når den ikke opp når det gjelder kjøreegenskaper og ytelser. Prislappen på rundt 210 000 kroner er imidlertid ikke avskrekkende i turkonkurransen. For den prisen får du altså en sykkel som til de grader er gjenstand for kommentarer. Om ikke alle er like positive, er det i hvert fall ingen tvil om at 1200CL gir mye turkomfort for pengene!

 

Pris/effekt/vekt: 208 700 kroner/61 hk/302 kg (kjøreklar)

+ Velutstyrt og bekvem

÷ Lat og labil

= Annerledes tourer

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!