Klikk for å se større bilde i nytt vindu

G3X Justy

Visuelle detaljer og ulikt standardutstyr utgjør de eneste forskjellene dem imellom. Bilene produseres av Suzuki, og tilbys her i landet til samme pris og med lik garanti, uansett emblem i fronten.

 

Med høyreist karosseri og en bakkeklaring som burde takle de fleste brøytekanter, signaliserer bilene at de er velegnet til handleturen, men også kapable til kjøring i mer ulendt terreng. Med rask styring, 93 hk kombinert med 4x4 og en kortsteget, lettsjaltet femtrinnskasse er de ingen sinker i trafikken. Derimot oppleves de som kvikke, forutsigbare og svært lettkjørte både på tørt og på glatt underlag.

 

Interiøret er lyst og ryddig, med enkelte detaljer som gir et småsportslig inntrykk. Det hele er satt sammen på en helhetlig og oversiktlig måte, og med en god følelse av kvalitet. Setene er lettjusterte og gir en god sittestilling, selv om vi savner noe lårstøtte og justerbart ratt for at det skal bli optimalt. På tross av beskjeden utvendig størrelse er det god plass i både for- og bakseter, og det fleksible bagasjerommet skulle dekke de flestes behov. En rekke små oppbevaringsrom og bakseter med justerbar rygg er også noe vi setter pris på.

 

Standardutstyrslisten er god for denne klassen; blant annet er fjernstyrt sentrallås, klimaanlegg, el-speil og -vinduer foran med i basisprisen. Subaru gir også med tåkelys, radio/cd-spiller med seks høyttalere og info-display som standardutstyr, mens Suzuki i stedet selger den med alu-felger og "SUV"-stylingpakke.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Ignis SUV

Sikkerheten er også godt ivaretatt - automatisk 4x4, ABS med elektronisk bremsekraftfordeling, kollisjonsputer, aktive hodestøtter og beltestrammere hjelper til om ulykken skulle ramme. Nøytrale kjøreegenskaper gjør også sitt for å holde sikkerhetsnivået oppe.

 

Motoren liker seg best på høye turtall, og motbakker og forbikjøring krever dermed aktiv bruk av girspak og gasspedal. Relativt lavt støynivå og et mykt oppsatt understell gjør komforten god, og på tross av noe manglende retningsstabilitet i høyere fart byr Justy og Ignis totalt sett på en god kjøreopplevelse.

 

Også ved provokasjon fremstår bilene som letthåndterlige. For stor fart inn i sving gir betryggende understyring som enkelt rettes ut, og terskelen for overraskende overstyring er høyere enn i mange av konkurrentene.

 

Konklusjonen er enkel: Bilene holder mål. Og valget mellom Suzuki eller Subaru avhenger av hvilket standardutstyr man foretrekker og hvilket merke man vil ha i grillen. Kvalitetene er uansett de samme.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Subaru G3X Justy/Suzuki Ignis SUV

Motor: R4, 1328 ccm

Effekt: 93 hk - 6000 o/min.

Dreiemoment: 118 Nm - 4100 o/min.

Dekkdimensjon: 165/70 R14

Egenvekt: 1005 kg

Forbruk (EU-mix): 0,67 l/mil

Bagasjerom: 236-526 liter, maks. 1002 liter

Toppfart: 155 km/t

Pris: 199 900 kroner

 

Testdata:

0-100 km/t: 11,9 sek

70-100 km/t 3. gir: 7,3 sekunder

70-120 km/t 3. gir: 13,3 sekunder

50-100 km/t 4. gir: 18,2 sekunder

70-100 km/t 5. gir: 16,4 sekunder

Brems 100-0 km/t: 40,5 meter

Støy 50 km/t 4. gir: 67 dB

Støy 100 km/t 5. gir: 73 dB

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!