img

Ikke et uvanlig syn under testuka.

Denne uken er mange av F1-teamene samlet på Catalunya-banen i Barcelona, for å teste biler og førere foran kommende sesong.

Ingen søndagstur

Testuken er preget av stadige avbrudd på grunn av bilberging. Årsaken kan like gjerne være førerfeil som teknisk svikt - programmet er hektisk og nervene er nok i høyspenn hos mange. Brannmannskap, kranførere og førstehjelpsteam står selvfølgelig klare til enhver tid, og ryddemannskapene har nok å gjøre.

 

Når nye førere får sjansen til å vise hva de er gode for i konkurranse med de andre F1-førerne, kan det fort gå litt for fort. Den nye Jordan Ford-føreren Timo Glock sendte bilen i veggen i banens siste sving, og Bas Leinders, som dagen etter overtok for å redde teamets ære, og testopplegg, plasserte bilen i vantet i første sving på sin første runde.

img

Renault hadde dekkproblemer.

Spennende sesong

Fernando Alonso kjørte rundt med et ødelagt dekk på sin fjorårs-Renault, og Christiano Da Mattas Toyota ble stående med motorproblemer. Men likevel gir testuken gode signaler om den kommende sesongen, og mye tyder på at utviklingen av både biler og førere kan gi store overraskelser fremover.

 

Uoffisielle tidtakninger viser at Williams-BMWs nye bil er svært så konkurransedyktig - Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya leverte de beste rundetidene.

 

Men vi ser også at førere i fjorårsbiler ligger like bak. Når disse tar i bruk de nyutviklede bilene, kan vi få en riktig spennende F1-sesong.

 

Årets F1-sesong begynner på Albert Park-banen i Australia 7. mars.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

img

Da Mattas Toyota fikk motortrøbbel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img

Jordan-teamets reservebil ryddes unna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img

Timo Glock fikk en uventet stopp i siste sving...

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!