Nissan Micra C+C blir navnet på den nye Micra-versjonen, og C+C står ganske enkelt for "Coupé + Cabriolet". Med plass til fire og et hardt, sammenleggbart tak blir den en direkte konkurrent til blant andre Peugeots populære 206 CC.

Europeisk coupé-cabriolet

Micra C+C er utviklet i samarbeid mellom Nissans britiske avdeling og den tyske kabriolet- og takkonstruksjonsspesialisten Karmann. Den skal bygges på Nissans eksisterende Micra-produksjonslinje i Storbritannia, og det foreløpige målet er å produsere 20 000 C+C-biler i året.

 

Produksjonsversjonen av Micra C+C vil være en noe redesignet versjon av det konseptet vi her ser, som Nissan viste i Paris i fjor. Men grunnkonstruksjonen vil være den samme - en 2+2-seter med sammenleggbart tak i stål eller et plastmateriale. Teknisk vil den være identisk med den vanlige Micra, og motorutvalget med både bensin- og dieselmotorer vil også være felles for de to.

Sportslige varianter?

Skal vi tro ryktene er også sterkere varianter av Micra C+C under vurdering. Våre kilder antyder blant annet at en toppversjon med 200 hk kan komme i begrenset opplag, med det formål å bidra til en mer sportslig profilering av både Micra C+C og Nissan i sin helhet. Det ryktes også om at flere unike C+C-varianter vil følge, der individualisme skal stå i sentrum.

 

De første C+C-bilene vil rulle ut av fabrikken høsten 2005, og vi antar at den vil bli å finne på våre veier på nyåret 2006. Priser og ytterligere spesifikasjoner er foreløpig ikke publisert, men vi vil anta at den prismessig vil plassere seg i Peugeot 206 CC-territorium.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!