MC-HJøRNET
FREMTIDENS TEKNOLOGI
I forbindelse med lanseringen av 04-modellene, benyttet flere fabrikker anledningen til å ”dryppe” litt om hva vi kan vente oss i en ikke altfor fjern fremtid.
Om ikke alt blir realitet, slik fabrikkene presenterte det, bør det kunne forventes at både teknologi og designelementer vil bli benyttet på fremtidige motorsykler. Her gløtter vi litt inn i fremtiden.
Med trekantete eksospotter, fjæring på siden av motoren og |
På Milanomessen presenterte også Yamaha et helt nytt citybike-konsept. Prototypen, som går under betegnelsen MT-03, er i utgangspunktet ment som en ren interessevekker. Med motor fra XT 660 byr MT på interessante chassisløsninger og dristig design som formodentlig skal tenne urbane motorsyklister. Det er ikke besluttet å sette modellen i produksjon, men ryktene vil ha det til at Yamaha opplever pågang av interesserte som vil ha.
Antakelig vil vi aldri oppleve å se Kawasaki ZZR-X i slik utførelse som den ble vist fram i Milano. Like fullt gir den et innblikk i de fremtidstankene som rører seg i fabrikkenes utviklingsavdelinger. Foruten en svært futuristisk design, med navstyring og felgmonterte skivebremser, lanseres det interessante ergonomiske løsninger.
Hvis Kawasaki ZZR-X skulle bli en realitet, har teknofreakene virkelig |
Fritt gjengitt fra Kawasakis pressemelding, skal ZZR-X oppfylle tre ønsker på én gang: Nemlig anvendelige byegenskaper, bekvem turkomfort og kapable kjøreegenskaper - uten at det kompromisses på noe. Dataassistert elektronikk er altså hemmeligheten. Om all "høytekken" vil bidra til at en enkel motorsykkelsjel vil føle mer kjøreglede?? Tja - det kan man jo saktens spørre om...
Denne saken ble første gang publisert 13/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.