Om ikke alt blir realitet, slik fabrikkene presenterte det, bør det kunne forventes at både teknologi og designelementer vil bli benyttet på fremtidige motorsykler. Her gløtter vi litt inn i fremtiden.

 

img

Med trekantete eksospotter, fjæring på siden av motoren og
stjerneformede skiver, er MT-03 et av de tøffeste citybike-konseptene
vi noensinne har sett. Yamaha er i tvil om de vil sette prosjektet
ut i praksis. - Sett i gang, sier vi!

Allerede i 2005 kommer Yamaha med en enduromaskin med tohjuls drift. Systemet, som er utviklet i samarbeid med støtdemperprodusenten Öhlins, baserer seg på hydraulisk drift på forhjulet i tillegg til tradisjonell kjededrift bak. Systemet har vært testet og utviklet i flere år, og nå er det altså klart for enduromarkedet. Fra offisielt hold hevdes det at grepet på løst underlag blir bedre, slik at man kan holde vesentlig høyere fart gjennom svingene.

 

På Milanomessen presenterte også Yamaha et helt nytt citybike-konsept. Prototypen, som går under betegnelsen MT-03, er i utgangspunktet ment som en ren interessevekker. Med motor fra XT 660 byr MT på interessante chassisløsninger og dristig design som formodentlig skal tenne urbane motorsyklister. Det er ikke besluttet å sette modellen i produksjon, men ryktene vil ha det til at Yamaha opplever pågang av interesserte som vil ha.

 

Antakelig vil vi aldri oppleve å se Kawasaki ZZR-X i slik utførelse som den ble vist fram i Milano. Like fullt gir den et innblikk i de fremtidstankene som rører seg i fabrikkenes utviklingsavdelinger. Foruten en svært futuristisk design, med navstyring og felgmonterte skivebremser, lanseres det interessante ergonomiske løsninger.

 

img

Hvis Kawasaki ZZR-X skulle bli en realitet, har teknofreakene virkelig
noe å glede seg til. Pakka er proppet med elektronikk som skal
gjøre MC-livet perfekt.

ZZR-X er nemlig utstyrt med styre, kåpeglass og fothvilere som justeres automatisk etter fart og kjørestil. I såkalt touringmodus er styre og kåpeglass høyt, samtidig med at fothvilerne er posisjonert forholdsvis langt fremme. Ettersom farten øker, sørger elektronikken for at sittestillingen blir mer sporty og foroverlent. Dessuten felles det ut små spoilere som gir økt marktrykk og bedre stabilitet. Elektronikken sørger også for at fjæringsoppsettet tilpasses fart og kjørestil.

 

Fritt gjengitt fra Kawasakis pressemelding, skal ZZR-X oppfylle tre ønsker på én gang: Nemlig anvendelige byegenskaper, bekvem turkomfort og kapable kjøreegenskaper - uten at det kompromisses på noe. Dataassistert elektronikk er altså hemmeligheten. Om all "høytekken" vil bidra til at en enkel motorsykkelsjel vil føle mer kjøreglede?? Tja - det kan man jo saktens spørre om...

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!