img

Med heftig V-twin-motor og motardsjel er det lett å bli revet med.
Ducati Multistrada var en av sommerens morsomste testopplevelser.

En slags miks mellom tunge reiseenduroer og funbikes, hvilket også er Ducatis bruksmessige hensikt. Med "M ultistrada" menes at den skal funke på alle typer asfaltunderlag.

 

Tilsynelatende virker Multistrada temmelig massiv, men inntrykket forsvinner så snart man etablerer seg i sadelen. Man sitter svært nær styret, med instrumenter og kåpeglass kloss opp i ansiktet. Det brede styret gir en offroad-aktig fornemmelse, samtidig med at sykkelen føles lett. Med steinhard polstring fortoner setet seg omtrent som ei trefjøl. Antakelig har Ducati gjort dette ene og alene for at føreren skal få best mulig følelse med sykkelen under aktiv kjøring.

Ekstremt letthåndterlig

Så er da også Multistrada beregnet på aktiv kjøring. Den er ekstremt letthåndterlig, omtrent som en supermotard, og den serverer en glad motorspenst som knapt har sin like i V-twin-verden. Ducatis DS-motor er rett og slett noe av det mest underholdende vi har vært borti, med en kontrollerbar vitalitet som gir fornemmelsen av at man kan styre sykkelen på gassen.

 

Forhjulsløftene kommer nærmest av seg selv, og med fast og sporty fjæring er sykkelen helt rå på svingete asfalt. Jeg vil se den R-ekvipasjen som klarer å skape stor distanse til Multistrada på slikt underlag. Følelsen av å sitte rettrygget, med motorspenst og kjøreegenskaper av ren R-standard, er mildt sagt morsom!

 

Imidlertid har de jublende sportsegenskapene en komfortmessig bakside. Den steinharde sadelen er ikke bekvem. Det faktum at man sitter nær styret, med den følge at sykkelen virker liten, bidrar heller ikke til følelse av massiv turkomfort. Likevel funker den oppreiste sittestillingen greit i lovlige hastigheter - inntil tresmaken gjør seg gjeldende.

 

Når sant skal sies, var Multistrada et av årets testmessige høydepunkt. Vi forventet en morsom motorsykkel, men forventningene var ikke i nærheten av kjøregleden sykkelen klarte å formidle. Med endurostilen i bakhodet ventet vi imidlertid litt mer turpreg, men skitt au. Med så underholdende egenskaper lever man med litt tresmak.

 

Og skulle man mot formodning ikke gjøre det, finnes det som sagt et mykere sete å få kjøpt. Om det i noen grad går ut over den sportslige presisjonsfølelsen, kan man jo sette på originalsetet når man skal ha det moro. Verre er det ikke...

Pris/effekt/vekt: 167 900 kr/84 hk/200 kg

+ Motor/sportsegenskaper

- Ingen reiseenduro

= Rakrygget R-sykkel

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!