TEST: YAMAHA FZ6 FAZER

FAZELIFT

Etter fem år er Fazer moden for utskifting. Med nedtrimmet R-6-motor, eksospotter i hekken og alu-ramme, virker 04-modellen nesten kompromissløst sportslig. Men det er utenpå...

IMG_3ff93277e92da.jpg
IMG_3ff93277e92da.jpg
Sist oppdatert
img

Den er sterk på midten og direkte sint når den får turtall.
Yamaha har klart å få fram en motor med sportslig karakter,
uten at det på noen måte har gått ut over anvendeligheten.

Til tross for at de frister en tilværelse i PR-messig skygge av R-verstingene, er mellomklassesyklene slagerne i markedet. Overkommelig pris, moderate forsikringspremier og anvendelige bruksegenskaper har gjort dem til publikumsfavoritter.

 

Det gjelder ikke minst Yamaha 600 Fazer. I løpet av de fem årene den har vært på markedet, har den toppet salgsstatistikkene i flere land - deriblant Norge. Men selv i moderasjonsklassen trengs fornyelse.

 

Nå har Yamaha kreert en helt ny utgave. Med utgangspunkt i R-6-motoren, har de laget en sykkel med svært sportslig utstråling. Alu-ramme, eksosrør i hekken og R-6-inspirert kåpe, underbygger imagen. Råtøff, om vi så skal si det selv.

img

Eksospotter i hekken er både tøft og trendy.
De bidrar i stor grad til at FZ6 vekker positiv oppsikt.

Skinnet bedrar

Den ser sint ut, men skinnet bedrar. Tross mellomklassens råeste styling, stiller FZ6 med komfort som kan hamle opp med det meste. I løpet av et par høstkalde oktoberuker på den smekre sykkelen lærte vi raskt å sette pris på den effektive vindbeskyttelsen. Bredt sete, høyt styre og tilbakeflyttede fothvilere ga også en bekvem men likevel sporty sittestilling.

 

Til tross for at FZ6 fremstår langt mer aggressiv enn sin forgjenger, kan den altså by på bedre komfort. Selv passasjer fikser den bedre enn "ur-Fazeren". Forutsatt at baksetepryden er innenfor normal norsk mediumstørrelse, sitter vedkommende helt greit.

 

Til tross for at 2004-modellen både er liten og lett, påvirkes heller ikke kjøreegenskapene i vesentlig grad av ekstrabelastningen. Det er ikke uten en viss overraskelse vi konstaterer at FZ6 er en kapabel passasjersykkel.

 

Når det gjelder komfortkvaliteter, har Fazer egenskaper som knapt kan forventes når man ser eksteriøret. Likevel er det ikke snakk om daukjøtt i rovdyrham. Motoren, som altså serverer smidig styrke på lavt og middels turtall, har nemlig mye på lur - bare den får turtall.

 

img

Både når det gjelder kåpefront og ramme, er slektskapet til R-6
umiskjennelig. Egenskapene er også utpreget sportslige. Tross det,
kan Fazer by på kvaliteter som gjør den til en fornuftig allrounder.

Ved drøyt 7000 omdreininger tilkjennegir den sitt R-messige opphav, og sender ekvipasjen av sted som den reneste sportsmaskin. Akkompagnert av sint lyd som fortoner seg som musikk i entusiastiske MC-ører, er det bare å konstatere at FZ6-motoren har et formidabelt underholdningspotensial.

Imøtekommende

Motorens evne til å takle forskjellige utfordringer stiller også høye krav til resten av sykkelen. Den overraskende fine komforten er allerede nevnt.

 

Kjøreegenskapene preges av nøytral stabilitet. Selv om den ikke er ekstremt kvikkstyrt, er den lett og sensibel på styringa. Den stiller ikke med R-syklenes finslipte presisjon, men den har imøtekommende og trygge veiegenskaper. Men litt skal vi likevel pirke. Bremsene er så absolutt effektive men de mangler litt følsomhet, sammenliknet med de beste "riperne" på markedet.

 

img

Instrumenteringen er et typisk eksempel på at design
kan gå ut over de praktiske egenskapene. Den digitale
utformingen er råtøff å se på, men man ser dessverre
ikke mye når man smir som verst.

Med det samme vi er i det kritiske hjørnet, må vi strø pepper over instrumenteringen. I tråd med trenden har Yamaha valgt digital visning i et rundt multifunksjonsinstrument. Speedometer, kilometerteller, klokke, tankmåler og turteller er presset inn i et display på størrelse med en tørrstekt hamburger. Det ser kanskje tøft ut når sykkelen står stille. Når man smir, er turtelleren i prinsippet uleselig. Følgelig gir vi Yamaha-designere skylda for våre hyppige møter med turtallssperra.

 

Vår omgang med pepperkverna er likevel ikke av en art som ødelegger for et svært positivt helhetsinntrykk. Den har utseende og motor som går utenpå alt annet i mellomklassen. Den har sportslige kvaliteter som ligger tett opp mot R-verstingene, uten at det på noen måte har gått ut over bruksegenskapene. Fazer er et optimalt kompromiss mellom komfort og sport, uten at den på noen måte oppleves som noe kompromiss! Vi har sansen.

 

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også