imgWilliamsF1 BMW FW26 er navnet på teamets 2004-bil, en helt nyutviklet bil med innovativt design for å optimalisere luftstrømmene. Mest synlig er det radikale nesepartiet - en stor forandring fra både forrige modell og konkurrentenes utseende.

 

Williams BMW-bilen har fått et svært kort neseparti, med hovedvingen festet til to utskutte bøyler. Selve nesen er høyt plassert, slik det har vært vanlig de siste årene. "I F1 kan ikke utviklingen hvile et eneste minutt" sier WilliamsF1-sjefsdesigner Gavin Fisher i en pressemelding. Og Williams BMW er da heller ikke de første til å prøve ut radikale nesebehandlinger på F1-biler.

Kreativt

I utviklingen av en F1-bil er luftmotstand og optimale luftstrømmer det som forårsaker mest hodebry for designerne. Vindtunnel-testing og designernes ideer kan noen ganger føre til svært kreative løsninger. Samtidig må de hele tiden sette funksjon foran form, noe som iblant kan gi de merkeligste kreasjoner.

 

img

Ronnie Peterson i ´71-sesongens March-Ford

Noen eksempler er Ronnie Petersons March-Ford fra 1971, McLarens MP4-biler og Patrick Tambays Theodore TY01 i 1981, og Arrows-teamets forsøk i 2001, da Jos Verstappen satt bak rattet. Felles for de alle er at de beveget seg inn i aerodynamikkens mysterier med et nytt hjelpemiddel, selv om det kanskje ikke var direkte vakkert eller så altfor vellykket i første omgang.

 

Men nå i ettertid er det interessant å se hvor mye disse forsøkene stemmer overens med dagens computer- og vindtunnelpregete frontpartier. De gamle nesekirurgene hadde nok mye rett, selv om resultatet fikk latteren til å sitte løst

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

img

Theodore TY01 fra '81-sesongen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img

 Arrows´ opphøyde nesevinge i 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img

McLaren MP4, 1981

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img

Williams BMW 2004

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!