img

LIKANDES: Enten man lunker av sted i sedat tempo, tar

en kjapp øvelse på den svingete favorittveien eller viser

seg fram på streeten en varm lørdagsformiddag, byr

Aprilia Tuono på masse kjøreglede.

Vi stiller tre krav for at en naken sykkel skal kvalifisere for å kunne kalles en streetfighter: For det første skal den være sterk. Så sterk at den evner å sparke forhjulet høyt til værs, uten clutchjelp. For det andre skal den være lettkjørt. Når man skal briljere i sentrum, skal man nemlig ikke behøve å slite med for mye pondus. Dessuten skal den være tøff.

 

I vår moderne MC-verden forventer vi også kjøreegenskaper av høy standard og levelig komfort. Enkelt sagt er RSV Mille Tuono en streetfighter. Det faktum at Aprilia fremdeles har en eksklusiv image, bidrar også til at den påkaller ekstra oppmerksomhet, hvilket setter en spiss på det hele.

Det er i første rekke motoren som bidrar til at Tuono i våre øyne er en av verdens beste fightere. Rå, sier vi og da mener vi i begrepets videste forstand. Den trenger minst 2000 omdreininger før den er over "hakkestadiet". Men når den først får det turtallet den vil ha, serverer den kreftene med heftig spontanitet. En spontanitet som utvikler seg til den reneste effektdetonasjonen ved 7000. Det faktum at vårt testeksemplar var utstyrt med et anlegg som ga en velklingende lydkulisse til draget, gjorde ikke moroa mindre. Lite kommer opp mot spenstige V-motorer med gromlyd attåt...

 

Selv om Tuono gir inntrykk av å være mer massiv enn enkelte konkurrenter, eksempelvis Ducati Monster, er den lettkjørtheten selv. Det faktum at den virker litt større, bidrar imidlertid til trivsel på tur. Den lavt plasserte kåpa gir også en merkbar avlastning for fartsvinden. Følgelig har vi ingen betenkeligheter med å ta med Aprilias streetfighter på en lengre turutskeielse i normal fart. La gå at fjæringen oppleves som hakket før "steinhard" under pen befordring. Når det dukker opp en sving eller ti, kommer nemlig den sportslige kalibreringen til sin rett.

 

Kombinasjonen av spenstig motor og racingchassis gjør Tuono til et råskinn på svingete vei. Under beinhard kjøring, briljerer den med hårfin presisjon og lettkjørt styring.

 

Siden lanseringen av RSV Mille, har vi vært imponert over Aprilias evne til å lage fine motorsykler. Tuono føyer seg inn i rekken. Det eneste vi har å bemerke, er en instrumentering som nesten er gjemt bort nedi kåpa. Man må flytte blikket fra veien og konsentrere seg for å få med nødvendig informasjon fra det omfattende panelet. Men det er også vårt eneste ankepunkt mot den fine fighteren. Vi liker Tuono!

 

Pris/effekt/vekt: Kr 179 900/126 hk/198 kg

 

+ Motor/sportsegenskaper/utseende

÷ Instrumentutforming/pris

= Humant råskinn

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!