img

POWERCRUISER: - The ultimate power cruiser, sier Triumph. Vel,

med 2,3 liters motor, 140 hester og kapasitet til å gjøre null til

hundre på under tre sekunder, er ikke Rocket III helt som andre

cruisere.

Tiden er nemlig forbi da den amerikanske nostalgistilen, ledet an av Harley, la premissene for alle customer. Faktisk var det Harley selv, som gjennom lanseringen av V-Rod, viste at det gikk an å tenke nytt, også på cruiserfronten.

 

I fjor var Yamaha ute med Road Star Warrior. Et 1700-kubikks monster med roadsterinspirerte trekk. En sportscruiser, med høyteknologiske chassiskomponenter og bremser av ren R-standard. Warrior baner veien for en ny generasjon sportslige cruisere. Det hevdes at Honda er på gang med en tilsvarende modell på 2000 kubikk til kommende sesong.

 

img

SEKSBOMBE: Med sekssylindret motor og en estetikk som får

andre cruisere til å se ut som avdankede lettvektere, slo Honda

Valkyrie Rune ned som en bombe i sommer.

Sommerens store customsensasjon var likevel Honda Valkyrie Rune. Med sekssylindret motor på 1832 kubikk, er Rune den mest outrerte customkreasjonen som noensinne har trillet ut av et samlebånd. Den er så feit at den får tradisjonelle ponduscruisere til å se ut som pinglete lettvektere. Den har teknologi og design som skaper åndedrettsbesvær hos konservative customfanatikere. Dessuten blir den produsert i et begrenset antall. Men den blir altså produsert - hvilket i seg selv er oppsiktsvekkende.

 

Da et liknende designstudium, bare for et par-tre år siden ble vist fram, fortonet den seg så ekstrem at ingen trodde Honda ville våge å sette ideene ut i livet. Nå blir fabrikken nedringt av entusiaster som bare må ha

 

img

STØRST: For en drøy uke siden slapp Kawasaki

sitt nye customflaggskip. Et hardtslående V-twin-

monster på 2053.

Får du ikke tak i en Rune, kan du jo satse på en rakett. Ryktene om noe stort fra Triumph har versert i lengre tid, og nå er den her - Rocket III. Rocket er kanskje ikke det man forbinder med en cruiser, men når vi sier 2300 kubikk, 140 hester og et dreiemoment som det trengs et par-tre Harleyer for å matche, er ikke betegnelsen helt bak mål.

 

Uten å grave oss ned i detaljer, skal det nevnes at britene har utviklet en tresylindret motor som ligger på langs i ramma. I og med at girkassa er plassert på siden av veivhuset, har de kunnet holde akselavstanden på et vettu' nivå. Følgelig skal Rocket stille med smidige egenskaper og landeveismessig atferd som går utenpå cruisere flest.

 

The ultimate power cruiser, sier Triumph. De er ikke snaue i ordbruken, men all den stund Rocket skal fikse 0-100 km/t på under tre sekunder, er det feil å si at de lyver.

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!