MC-hjørnet
STORT FRA CRUISERVERDEN
Det blåses til kamp i cruiserverden. Faktisk er det ikke bare på kubikkfronten kampen vil stå. Estetikk og teknologi er viktige ingredienser for å tekkes en ny generasjon cruiserentusiaster.
POWERCRUISER: - The ultimate power cruiser, sier Triumph. Vel, med 2,3 liters motor, 140 hester og kapasitet til å gjøre null til hundre på under tre sekunder, er ikke Rocket III helt som andre cruisere. |
I fjor var Yamaha ute med Road Star Warrior. Et 1700-kubikks monster med roadsterinspirerte trekk. En sportscruiser, med høyteknologiske chassiskomponenter og bremser av ren R-standard. Warrior baner veien for en ny generasjon sportslige cruisere. Det hevdes at Honda er på gang med en tilsvarende modell på 2000 kubikk til kommende sesong.
SEKSBOMBE: Med sekssylindret motor og en estetikk som får andre cruisere til å se ut som avdankede lettvektere, slo Honda Valkyrie Rune ned som en bombe i sommer. |
Da et liknende designstudium, bare for et par-tre år siden ble vist fram, fortonet den seg så ekstrem at ingen trodde Honda ville våge å sette ideene ut i livet. Nå blir fabrikken nedringt av entusiaster som bare må ha
STØRST: For en drøy uke siden slapp Kawasaki sitt nye customflaggskip. Et hardtslående V-twin- monster på 2053. |
Uten å grave oss ned i detaljer, skal det nevnes at britene har utviklet en tresylindret motor som ligger på langs i ramma. I og med at girkassa er plassert på siden av veivhuset, har de kunnet holde akselavstanden på et vettu' nivå. Følgelig skal Rocket stille med smidige egenskaper og landeveismessig atferd som går utenpå cruisere flest.
The ultimate power cruiser, sier Triumph. De er ikke snaue i ordbruken, men all den stund Rocket skal fikse 0-100 km/t på under tre sekunder, er det feil å si at de lyver.
Denne saken ble første gang publisert 27/10 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.