img

KNOCKOUT: Når det gjelder estetikk, er kanskje ikke 999

så radikal som 916 i sin tid var. Når det gjelder motor og

kjøreegenskaper, slår den imidlertid knockout på det aller

meste.

Da vi kunne legge vantene på "most-wanted"-maskinen, var det heller ingen hvilken som helst variant av arten. 999S, sto det på kåpesiden. I praksis betydde det singelsete, svinedyr Öhlins-fjæring, mer krutt i motoren og ymse andre detaljer som gjør den til en renspikket racerreplica. Vi var definitivt ikke sure for at Ducati-importøren hadde tilgodesett oss med en versting.

 

"Alle" lurer på om 999 er bedre enn 998. I vårt tilfelle er svaret enkelt. 999S er vesentlig bedre enn vi forventet, og du skal vite at forventningene var store. Det som imponerer mest er motoren. Testastretta, Ducatis nyutviklede V-motor, er kort og godt den beste sportstwinnen som finnes i dag. Fra mellomregisteret serverer den masse effekt, en effekt som utvikler seg til dynamitt i nærheten av rødfeltet. Forresten: 999 har ikke rødfelt på turtelleren. En sperre sørger for at ting ikke går helt gæernt når iveren tar overhånd. Men når motoren befinner seg oppunder sperregrensen, er den like livlig som en firer - med den vesentlige forskjellen at den altså er en V-twin. Sammen med en girkasse som bare er helt mega når det gjelder presisjon, er 999S-motoren en sportslig fryd.

 

Selvsagt hadde vi også forventet kjøreegenskaper i den desiderte kremklassen. Med Öhlins-fjæring, påkostede Brembo-bremser og chassis av ren racingstandard, skulle det være unødvendig å si at forventningene ble innfridd. Når det gjelder presisjon og tilbakemelding, har vi bare kjørt én sykkel som kan matche 999. Når vi sier at 999 ter seg like bra på veien som en MV Agusta F4, er det den beste attesten vi kan gi en R-sykkel!

 

På ett felt er imidlertid 999 litt bedre enn både F4 og 998. Den er nemlig bekvem. Selv om det er i den sportslige betydningen av begrepet, har altså Ducati klart å lage en førerplass som gir inntrykk av at man sitter i sykkelen og ikke oppå. Med harmonisk plassering av styre og fothvilere, blir man ikke helt ødelagt av å tilbakelegge noen mil i pingletempo. Selv om det mangler en del på at 999 kan måle seg komfortmessig med de japanske R-syklene, er det tydelig at Ducati har ofret førerens velvære noe omtanke. Likevel må vi bemerke én ting: Den har speil, men så lenge man må bevege overkroppen for å se hva som måtte befinne seg bak, har de ikke mye for seg.

 

Noen vil ha det til at 999 er verdens beste R-sykkel. Vi skal ikke bestride det. I hvert fall er det hevet over enhver tvil at den er en verdig arvtaker til 998. Det gjelder så vel komfort som egenskaper og ikke minst pris - dessverre...

 

Pris/effekt/vekt: Kr 262 900/199 kg/136 hk

 

+ Motor/kjøreegenskaper/ergonomi

÷ Tja - speil...

= Ultimat R-opplevelse

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!