Minitest: Honda VTX 1300

SKRAPESYKKEL

VTX 1300 skiller seg ikke stort fra andre customsykler. Den er lang, lav, feit og blank – med kjøleribbekledde sylindrer i V-form under tanken.

IMG_3f826652a1660.jpg
IMG_3f826652a1660.jpg
Sist oppdatert
img

LEKKER OG LANG: Den er lang og lav og har nydelig

finish. VTX er en vakker cruiser med ålreite egenskaper.

Synes du det er gildt å skrape fotbrett så folk snur seg,

får du ikke noe bedre!

Motoren er riktignok vannavkjølt, men Honda har nå engang valgt vann for å holde temperaturen under kontroll. VTX 1300 har m.a.o. alt en custom skal ha, men det er også, for å si det litt flåsete, alt den har.

 

Likevel fikk vi mer oppmerksomhet enn vi hadde forventet, de dagene vi hadde VTX i vår varetekt. Antakelig har det sin årsak i at Honda har utvist stilmessig nøkternhet, blottet for alskens unødvendig stæsj. I kombinasjon med nydelig finish, blir resultatet elegant. Og elegante sykler gjør seg i enhver sammenheng.

Massiv

Rent kjøremessig, har Honda VTX 1300 utvilsomt kvaliteter som plasserer den i øvre sjikt i cruisersegmentet. For det første sørger det brede styret og den lave sadelen for at VTX gir et massivt inntrykk. Dessuten stiller den med svært god komfort, både for fører og passasjer. Sistnevnte savner riktignok ryggstøtte, men slikt tilleggsutstyr er billig. Det faktum at passasjeren sitter høyt, med harmonisk plassering av fothvilerne, gjør at vedkommende kommer fra lange etapper uten fysisk ubehag.

 

Motoren ter seg som forventet. Den drar greit, uten sjenerende vibrasjoner. Med smidig girkasse og en myk kraftoverføring, gir den sitt bidrag til de gode bruksegenskapene.

Skraper

På ett punkt skiller imidlertid VTX seg fra sine artsfrender. Den skraper! Mye mer enn alle andre customs vi til nå har prøvd. Med litt aktivitet i rundkjøringer og gatekryss, får fotbrettene høylytt landkjenning. Så lenge de er hengslet, har det ingenting å si for sikkerheten. Imidlertid må vi medgi at vi skvatt første gangen vi opplevde det. Etter hvert fant vi imidlertid barnslig glede i å runde kryss til akkompagnement av fotbrettskrap. Folk snudde seg og lurte på hva som var galt...

 

VTX er en grei cruiser. Den har sine kvaliteter, uten at den faller gjennom på noe. Kubikksmessig, plasserer den seg også midt på treet. Følgelig klarer vi ikke helt å se poenget. Vil du ha en grom og velfungerende custom, finnes det billigere kandidater som er like bra - eksempelvis Suzuki Volusia og Yamaha Drag Star Classic. For deg som vil kjøre grommest mulig, er det de største kubikkcruiserne som gjelder. Det eneste som taler til VTX'ens fordel, er utseendet. Hvis du er ute etter en cruiser, preget av nøktern eleganse, er VTX helt ålreit...

 

Pris/effekt/vekt: Kr 175 900/74 hk/305 kg

+ Stil/finish/komfort

÷ Ikke spesielt billig

= Stor og vakker men ikke størst

Denne saken ble første gang publisert 07/10 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også