img

SOM STOREBROR: For et par år siden fikk Fazer 600 ny

kåpe med store, doble lykter. På avstand kan den faktisk

forveksles med 1000-kubikkeren.

FZS 600 er ingen prangende motorsykkel. Med puslete fysikk, sort motor og enkel dekor, ser den nesten litt kjedelig ut. Når sant skal sies, er risikoen stor for å bli møtt med overbærende utsagn av feminin karakter når man tilkjennegir seg på den. Men i sin diskrete fremtoning, er den altså billig. For jevnt 100 000,- får man en sporty sykkel med bra ytelser. I hvert fall er det vårt inntrykk etter flere kortvarige møter med den. Vi har alltid hatt sansen for Fazer. Når vi plukket den ut for en langtest, ønsket vi å finne ut om den sto seg like godt etter et lengre samkvem.

Smidig

Til sporty allroundkjøring over kortere distanser, har Fazer gode kvaliteter. Det faktum at den er lett, gjør den ypperlig egnet til nyttekjøring - ikke minst til og fra jobben. I byen er den smidig som en moped. På svingete veier er den imøtekommende og snill. I og med at motoren har sitt opphav fra en R-modell, har den også draget. Vel å merke under forutsetning av at turtallspotensialet blir utnyttet. Selv om fireren er smidig nok, er den definitivt ikke noen orgie i dreiemoment. Men til sporty bruk sørger den spisse karakteren for at Fazer er underholdende. Det underbygges av stabile veiegenskaper. Med unntak av de påkostede R-modellene, finnes det få 600-kubikkere som matcher Fazer når det er snakk om sporty kjøreglede.

 

img

NOK ER NOK: Instrumenteringen, med sentralt plassert

turteller, preges også av sporty spartanisme. Like fullt

gir den de informasjonene som behøves.

Selv om kjøreglede er en viktig faktor på enhver sykkel, er ikke det nok til å skape varig trivsel. Greit nok med R-sykler: De er bygd for å være morsomme når de blir brukt hardt. Verre er det med en sykkel som skal funke til alt - fra ren transport via ettermiddagslig underholdning i svingete nærmiljø til lengre turer i makelig tempo. Som lettkjørt transportmiddel og underholdende avkoblingsobjekt, er Fazer topp. Det faktum at Yamaha har kostet på justerbar gaffel, hvilket er uvanlig på så billige motorsykler, gjør at selv redaksjonens mest aggressive gassaktivister blir tilfredsstilt. Den kommer sågar fra lengre turutskeielser med æren i behold.

Høyt forbruk

Selvsagt er ikke Fazer noen storvokst luksustourer. Tross det har Yamaha skapt en harmonisk førerplass som funker over tid. Det faktum at det var unge Berge, en av redaksjonens mest storvokste medlemmer som satte Fazer på turmessig prøve, sier en hel del om kvalitetene. Selv om han måtte utvise høy aktivitet med girfoten, med den konsekvens at forbruket ble irriterende høyt, kom han hjem i fornøyd forfatning.

 

img

SLAGER: I sin uprangende design, er ikke Fazer sykkelen

som vekker mest oppsikt. Likevel er den en trivelig sykkel

med imponerende kapasitet både på korte og lange turer.

Etter vårt langtestmøte med Fazer, har vi ingen problemer

med å forstå at den er blitt årets slager på det norske

MC-markedet.

Når det gjelder egenskaper og ytelser, gir Fazer god valuta for pengene. Etter seks uker har den heller ikke avslørt større svakheter. I forhold til en del andre sykler i samme prisklasse, virker riktignok finishen enkel. Den moderate fysikken er heller ikke spesielt egnet for passasjerer. Dersom vedkommende er under 170 cm, er komforten grei. Eksosryper av større format vil fort føle at knevinkel og plass blir i minste laget. Når det er sagt, er likevel ikke baksetekomforten verre enn det som kan forventes.

 

Imidlertid er det på det emosjonelle planet at Fazer overgår de forventningene vi hadde på forhånd. For å være helt ærlig trodde vi at den lille allrounderen ville bli litt kjedelig i det lange løp. I stedet opplevde vi en sykkel som vi fikk mer og mer sansen for ettersom testperioden skred fram.

 

Før langtesten figurerte Fazer øverst på vår rankingliste i prisklasse pluss/minus 100 000,-. Etter testen har den befestet posisjonen. Bedre attest går det ikke an å gi den.

 

MELLOM OSS SAGT:

Ved første møte virket Fazer liten og spinkel. Sammenliknet med større sykler var også knevinkelen litt kvass, og både tank og styre virket smalt i starten. Umiddelbart opplevde jeg den som utrolig lettstyrt. Jeg liker å bruke styret aktivt, og ble derfor litt skuffet med det samme. Med vanen kom imidlertid trivselen, og etter hvert opplevde jeg den som stabil og tillitvekkende.

 

En helgetur på 150 mil satte langturkvalitetene på prøve. Det første jeg reagerte på, spesielt etter første regnskyll, var at vindbeskyttelsen ikke er all verden for gutter over 180 cm. Da fanger du mye luft (og vann) med skuldrene. Kåpeglasset er også for lavt til helt å kunne krype bak. Ellers overrasket den positivt med sine "voksne" egenskaper. Selv med dagsetapper opp mot 80 mil funket fjæring og sittestilling utmerket. Som bilmann lot jeg meg imidlertid irritere av et effektmessig dødpunkt ved rundt 5000 omdreininger - dvs ved rundt 100 km/t på høygir.

 

Etter 150 mil synes jeg likevel at Fazer er tiltalende. For meg fremstår den som et mindre og rimeligere alternativ til VFR. Mitt største ankepunkt er utstrålingen. Du kan risikere å bli møtt med kommentarer som: "F azer, æ'kke det en frøkensykkel, da?"

 

Da kan du legge ut om sykkelens fortreffelighet - og ha helt rett i det - uten at det nødvendigvis hjelper.

 

Lidvar Berge

 

Jeg har sansen for lette, minimalistiske motorsykler med sporty karakter. Følgelig har jeg sansen for Fazer. Det var også den viktigste grunnen til at jeg som ansvarlig for redaksjonens testsykler plukket den ut for langtest. Kunne den lille røde hevde seg blant hopen av påkostede supersykler som dukker opp i redaksjonen i løpet av en altfor kort sesong? Og kunne jeg tenkt meg en Fazer for egen del - bortskjemt som jeg er?

 

Det faktum at jeg foretrakk Fazer til daglig befordring fremfor andre kandidater, sier en hel del. De smidige og lettkjørte egenskapene bidro til at den ble et naturlig førstevalg til slik bruk. Når det var snakk om kjøring av mer fornøyelsesmessig karakter, var ikke valget like klart. Men de gangene jeg etablerte meg på Fazeren, hadde jeg det bra. Når det gjaldt sportslig kjøreglede, oppfylte den ønskene og vel så det.

 

Det er ikke til å underslå at jeg er blitt en smule blasert når det gjelder motorsykler. Følgelig anser jeg Fazer som uaktuell for egen garasje. Men den er utvilsomt en sjarmerende motorsykkel med egenskaper langt ut over det som kan forventes. Hadde jeg ikke hatt noe valg, ville jeg i hvert fall ikke opplevd et varig samkvem med Fazer som noen nedtur.

 

Jon Asgeir Lystad

Nøkkeldata  Yamaha FZS 600 Fazer

Motor: Firesylindret, vannavkjølt rekke 16V

Slagvolum: 599 ccm

Effekt: 95 hk/11 500 omdr.

Dreiemoment: 61 Nm/9500 omdr

Kraftoverføring: 6 gir/kjede

Bremser f./b.: Dobl. skiver Ø 298mm/Skive Ø 245mm

Dekk f./b.: 110:70ZR17/160:60ZR17

Tørrvekt: 189 kg

Setehøyde: 790 mm

Tankvolum: 22 liter

Aks, 70-130 km/t.: 7,2 sek. (5. gir)

Toppfart ca.: 225 km/t

Turtall, 100 km/t: 5000 omdr.

Testforbruk: 0,51-0,70 liter/mil

Pris: Kr 104 900,-

Importør: Yamaha Motor Scandinavia

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!