De nye verstingene på ett brett
R-KAMPEN
Både Honda, Kawasaki og Yamaha stiller med nye verstinger som skal ta rotta på Suzuki GSX-R 1000. Vi har gleden av å presentere alle kombattantene!
GP-REPLICA: CBR 1000RR har mye til felles med den suksessfulle GP-raceren, både med hensyn til design og teknikk. Effekt og vekt er foreløpig uklart, men vi antar at også Hondas kandidat kan by på mer enn én hestekraft per kilo. |
180 hester
Yamahas nye YZF R-1 har en tørrvekt på 172 kg. Når innsuget, gjennom et meget effektivt kanalsystem, settes under trykk av fartsvinden, pumper motoren ut 180 hester. 1,05 hester per kilo... For å ta hånd om de ekstreme kreftene, har man laget en ny rammekonstruksjonen. Den er en direkte videreutvikling av chassiset på Yamahas GP-racer. Dette er kombinert med en effektiv aerodynamikk som skal gi overbevisende egenskaper i hastigheter opp mot 300 km/t.
Yamaha har valgt å putte eksosrørene i hekken. Selv om det hevdes at en slik plassering gir bedre aerodynamikk, mistenker vi at plasseringen i like stor grad har sine estetiske årsaker. |
GP-TEKNIKK: Med ZX-10R Ninja melder Kawasaki seg for alvor inn i den prestisjefylte R-kampen. Teknologien stammer fra fabrikkens GP-racer. Et sluk av et luftinntak over lyktene, jafser inn effektøkende luft som skal gi gode prestasjoner i nærheten av 300 km/t. |
11. september slapp Honda de aller første bildene av sin nye CBR 1000RR. Også for CBRs vedkommende er det snakk om en videreutvikling av GP-raceren. Det foreligger ingen offisielle data ennå, men i den pågående prestisjekampen kan ikke Honda være dårligere enn konkurrentene. Sammenliknet med nåværende Fireblade, som veier 168 kg, har Honda antageligvis klart å slanke vekk to-tre kilo. Med nyutviklet motor på 998-kubikk, antar vi at effekten vil havne på riktig side av 170-grensen. Uansett er vi helt sikre på at CBR 1000RR ikke blir noen sinke, den heller.
Det er altså duket for et veritabelt slagsmål i verstingklassen. I de tre siste årene har Suzuki regjert med GSX-R 1000. All den stund Suzuki ikke har gjort store endringer foran 04-sesongen, er det med andre ord mye som tyder på at kommende års R-versting vil hete CBR 1000RR, ZX-10R Ninja, eller YZF R-1.
LES OGSÅ:
Denne saken ble første gang publisert 12/09 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.