img

GP-REPLICA: CBR 1000RR har mye til felles med den

suksessfulle GP-raceren, både med hensyn til design

og teknikk. Effekt og vekt er foreløpig uklart, men vi

antar at også Hondas kandidat kan by på mer enn

én hestekraft per kilo.

Endelig skjer det som alle entusiastene har ventet på. I 2004 brytes nemlig den "magiske" effekt/vektgrensen på én hestekraft per kilo. Selv om vi ennå ikke har tilgang på alle offisielle data, er det mye som tyder på at både Honda CBR 1000RR, Kawasaki ZX-10 Ninja og Yamaha YZF R-1 bryter denne grensen.

180 hester

Yamahas nye YZF R-1 har en tørrvekt på 172 kg. Når innsuget, gjennom et meget effektivt kanalsystem, settes under trykk av fartsvinden, pumper motoren ut 180 hester. 1,05 hester per kilo... For å ta hånd om de ekstreme kreftene, har man laget en ny rammekonstruksjonen. Den er en direkte videreutvikling av chassiset på Yamahas GP-racer. Dette er kombinert med en effektiv aerodynamikk som skal gi overbevisende egenskaper i hastigheter opp mot 300 km/t.

 

img

Yamaha har valgt å putte eksosrørene i hekken. Selv om

det hevdes at en slik plassering gir bedre aerodynamikk,

mistenker vi at plasseringen i like stor grad har sine

estetiske årsaker.

Men R-1 er altså ikke alene. I skrivende stund har Kawasaki ennå ikke hatt offisiell lansering av sin nye ZX-10 Ninja. Imidlertid kan vi vise bilder av den nye supersykkelen. Også for Kawasakis vedkommende er det snakk om en videreutvikling av GP-raceren. Hvis våre kilder er korrekte, opereres det med en tørrvekt på 165 kg og en effekt i overkant av 170 hester, hvilket gir ZX et effekt/vekt-forhold som kan konkurrere med R-1. Mens Yamaha, i tråd med trenden, har puttet eksosrørene opp i hekken, stiller ZX med et tradisjonelt eksosanlegg. Kawasaki har til gjengjeld valgt å utstyre sykkelen med stjerneformede bremseskiver. Det er ikke bare estetiske årsaker til at slike skiver er valgt. Utformingen skal ha positiv effekt på såvel dreneringsegenskaper som kjøling.
img

GP-TEKNIKK: Med ZX-10R Ninja melder Kawasaki

seg for alvor inn i den prestisjefylte R-kampen.

Teknologien stammer fra fabrikkens GP-racer. Et sluk

av et luftinntak over lyktene, jafser inn effektøkende

luft som skal gi gode prestasjoner i nærheten av

300 km/t.

Slagsmål

11. september slapp Honda de aller første bildene av sin nye CBR 1000RR. Også for CBRs vedkommende er det snakk om en videreutvikling av GP-raceren. Det foreligger ingen offisielle data ennå, men i den pågående prestisjekampen kan ikke Honda være dårligere enn konkurrentene. Sammenliknet med nåværende Fireblade, som veier 168 kg, har Honda antageligvis klart å slanke vekk to-tre kilo. Med nyutviklet motor på 998-kubikk, antar vi at effekten vil havne på riktig side av 170-grensen. Uansett er vi helt sikre på at CBR 1000RR ikke blir noen sinke, den heller.

 

Det er altså duket for et veritabelt slagsmål i verstingklassen. I de tre siste årene har Suzuki regjert med GSX-R 1000. All den stund Suzuki ikke har gjort store endringer foran 04-sesongen, er det med andre ord mye som tyder på at kommende års R-versting vil hete CBR 1000RR, ZX-10R Ninja, eller YZF R-1.

 

LES OGSÅ:

- R-NYTT

- ER VERST BEST?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!