img

Opel Zafira

Det har skjedd en markert endring i folks holdninger til biltyper de seinere årene. Mens man tidligere stort sett var fornøyd med å velge stasjonsvogn eller sedan, er det oppstått helt nye nisjer som fabrikkene må fylle hvis de skal gjøre seg håp om salgssuksess.

 

I mellomklassen har det gitt seg uttrykk i at vi har fått en ny generasjon mini-MPV'er. Renault Scenic er en, Opel Zafira en annen og den mest suksessrike av dem så langt. Biler som ikke tar opp særlig mer plass enn en normal mellomklassebil, men som takket være en halv etasje til i høyden gir et bedre plasstilbud både for passasjerer og bagasje.

 

Noen produsenter har vært sene i vendingen og ikke klart å komme med på den første bølgen av bilkjøpernes interesse. Nå håper bl.a. VW at en ny og mer moderne mini-MPV skal friste både nye kunder og de som har slitt ut sin første Zafira og blitt hekta på biltypen.

img

VW Touran

Touran er mer fleksibel

Det er klart det er enklere å være nyutviklet som VW Touran, enn å ha en historie fra 1999 bak seg og kun ha fått en liten facelift, slik tilfellet er med Zafira.

 

VW Touran er bygd over samme plattform som den nye Audi A3, og den nye VW Golf V som debuterer seinere i år. Det viktigste i den sammenhengen er at Touran har fått et uavhengig, flerarmet bakhjulsoppheng i motsetning til Zafira som må klare seg med klassens gamle standard; en halvstiv bakaksel. Hvordan det påvirker bilene, skal vi komme tilbake til litt seinere.

 

Først skal vi se på noe av det viktigste for slike biler: Mål og plassforhold. Touran ser litt større og mer voluminøs ut når du setter bilene side om side, men det er mest en designaffære. I praksis skiller det nemlig bare noen få centimeter de to imellom, riktignok alle i Tourans favør.

 

img

Det er først og fremst på fører-

plassen man merker at Zafira er

den eldste bilen -- materialer og

design er ikke like moderne som

hos VW.

De fleste bruker disse bilene som femsetere, med de to bakerste setene som reserveplasser. Det er nok også en riktig strategi, for er man storfamilie med behov for seks-sju seter, blir bakerste benk et litt for nødtørftig oppholdssted. Særlig hvis barna er i ferd med å komme i slyngelalderen, er det for knapt med plass både i Zafira og Touran. Oppholdssted for voksne folk er det definitivt ikke.

 

Begge bilene har greie system for å klappe setene opp og ned, bagasjeplassen er like håpløs på begge når alle syv setene er i bruk. Touran kan for øvrig leveres i en femseters utgave, som blir 10 500 kroner rimeligere enn sjuseters versjonen.

 

Med tredje seterad klappet ned i gulvet, blir imidlertid situasjonen en annen. Zafira skilter med hele 575 liter bagasjeplass, mens Touran gumler i seg formidable 641 liter. Begge bilene har nyttelast som står til kapasiteten: 620 kg for Zafira, 660 kg for Touran.

 

En viss forskjell er det i bakseteutformingen på andre seterad. Her har Zafira en hel benk med lengdejustering og en todelt rygg med vinkeljustering. I Touran er det tre enkeltseter med samme innstillingsmuligheter, og de kan plukkes ut separat hvis man ønsker en mer fleksibel kombinasjon av sitte- og bagasjeplass.

Bedre veiegenskaper

Når du kjører bilene, legger du merke til det vi nevnte tidligere: Touran har det mest moderne hjulopphenget. Fjæringskomforten er noe bedre, spesielt når det er mange, små ujevnheter. Dessuten er Touran smidigere, mer presis og inngir mer tillit på svingete vei. Den blir rett og slett et par hakk mer underholdende å kjøre.

 

Uten at Zafira er håpløs på noen måte, er det en tydelig nyanseforskjell mellom de to - slik det burde være på en bil som kom for fire år siden og en som er ny i dag. Litt av forskjellen ligger også i det faktum at Touran har en noe mer personbilaktig sittestilling. Rattet er ikke like vinklet som i Zafira, og du sitter litt lavere med bein og armer mer rett fram enn det tilfellet er i Zafira.

 

img

Opel Zafiras bagasjerom er ikke fullt like stort som i

Touran, men bilen er like praktisk.

Både Zafira og Touran er utstyrt med ESP som standardutstyr, noe vi setter svært stor pris på. Dermed takler de begge unnamanøver uten å mukke, og kjøresikkerheten er det intet å utsette på.

 

Begge våre testbiler hadde fabrikkenes rimeligste dieselalternativ under panseret. Det betyr to-liter på 100 hk og 230 Nm i Zafira, og 1,9-liter med 100 hk og 250 Nm i Touran. Ytelsesmessig er det lite forskjell mellom de to - noe av den finner du i det faktum at Zafira har femtrinns kasse, mens Touran har sekstrinns. Dermed blir 3. giret i Touran i korteste laget for vår 70-100 km/t måling, 4. gir er det beste alternativet for forbikjøring i norsk landeveisfart. Tilsvarende har Touran-motoren litt mindre motstand enn Zafira i seigdragningstestene i 4. og 5. gir. I praksis er de omtrent like kjappe.

 

img

VW Touran

Imidlertid går Zafira-motoren litt hardere enn Touran-maskinen, særlig på lave turtall. VW'en produserer også mindre veistøy enn sin noe eldre kollega, spesielt merkbart er det rundt 50 km/t.

 

Ser du på prislisten følger de to bilene hverandre ganske tett. 1,6-liters-versjonen av Zafira er rimeligere enn Touran og starter på under 240 000 kroner. En sjuseters Touran 1,6 med 102 hk, starter på ca. 265 000. Nest største bensinmotor er en 1,6-liter på 115 hk i Touran, og en 1,8-liter på 125 hk i Zafira. Her er startprisene på henholdsvis 287 000 for Touran og 278 000 for Zafira. Dieselversjonene vi kjørte begynner på 277 000 hos Opel og 294 000 hos VW.

 

Har du råd, mener vi VW'en er verdt merprisen som følge av jevnt over bedre egenskaper.

 

VI MENN BIL MENER

VW har all grunn til å klappe seg selv fornøyd på ryggen og konstatere at Touran gjør jobben i mini-MPV-klassen. Som ventet er den hakket bedre enn hovedkonkurrenten Zafira på viktige områder som fleksibilitet, veiegenskaper og totalkomfort.

 

Etter 6000 kilometer tør vi påstå at den dreiemomentsterke og gjerrige dieselmotoren kler bilen best av motoralternativene som starter under 300 000 kroner. Et snittforbruk på 0,7 l/mil lar seg høre, særlig siden ca. 2000 av kilometerne ble tilbakelagt på europeisk motorvei. På hjemmebane så vi forbruk på under 0,6 l/mil ved langkjøring.

 

Viktigste ankepunkt er prisen: Skal du ha litt utstyr på en Touran med dieselmotor, drar sluttsummen seg godt over 300 000 kroner.

TESTDATA

Opel Zafira 2,0 DTI - VW Touran 100 hk TDI

0-100 km/t: 13,8 - 13,8

70-100 km/t 3. gir: 6,3 - 6,8

70-100 km/t 5. gir: 9,6 - 7,5

50-100 km/t 4. gir: 12,2 - 9,9

Støy 50 km/t 4. gir: 65 - 62,5

Støy 100 km/t 5. gir: 69,5 - 69

Støy 4000 o/min 2. gir: 69,5 - 70

Misvisning 50 km/t: 48 - 46

Misvisning 100 km/t: 98 - 96

 

Alle målinger kjørt på bane

VW TOURAN TDI 100

Motor: R4, 1896 ccm

Ytelse: 100 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 250 Nm - 1900 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1450 kg

Bagasjerom: 660-1990 liter

Forbruk EU-mix: 0,59 l/mil

0-100 km/t: 13,5 sek

Toppfart: 177 km/t

Pris: Fra 294 000,-

OPEL ZAFIRA 2,0 DTI

Motor: R4, 1998 ccm

Ytelse: 100 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 230 Nm - 1950 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1485 kg

Bagasjerom: 575-1700 liter

Forbruk EU-mix: 0,66 l/mil

0-100 km/t: 13,5 sek

Toppfart: 175 km/t

Pris: Fra 277 000,-

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!