Minitest: Suzuki GSX-R 1000

FARLIG GOD

Hva er fornuften i et 162-hesters kjøretøy som ikke veier mer enn 168 kg. En motorsykkel som gjør 150 km/t på førstegir, nærmere 200 på andre og som ikke gir seg før speedometernåla toucher 300???

IMG_3f49e5d460d15.jpg
IMG_3f49e5d460d15.jpg
Sist oppdatert
img

LANDEVEISRACER: Til tross for ytelser og egenskaper av

ren racingstandard, er GSX-R 1000 en ypperlig landeveis-

maskin. Faktisk er det på det planet modellen har vokst

mest.

Da vi etablerte oss i fosterstilling på GSX-R 1000, var det ikke til å komme fra at spørsmålet murret i bakhodet.

 

GSX-R 1000 er ingen hvilken som helst sykkel. Vi snakker om et kjøretøy med effekt/vektforhold som overgår alt annet som lovlig kan registreres på norske skilt. En ren racer med prestasjoner og egenskaper som får våre fartsgrenser til å fortone seg som en dårlig vits. En sykkel som enhver med et snev av fornuft, omgås med dyp respekt. I hvert fall var det vår holdning da vi bega oss i vei på råskapen.

 

Vi forventet altså en landeveisracer. I så måte ble vi ikke skuffet. Når det gjelder kjøreegenskaper og ytelser, er GSX-R 1000 det ypperste som kan kjøpes over disk. Vi snakker om chassis og fjæringskomponenter som behandler underlaget med hårfin presisjon. Vi snakker om ytelser som er i stand til å sparke forhjulet til værs i 180 km/t. Vi snakker om en fysikk som minner om en 250-kubikker. Kort sagt: Vi snakker om en sykkel som i hele sitt vesen fremstår som en racer. Likevel er den altså ingen racer - i betegnelsens mest negative betydning.

Harmonisk racer

Mens racere er kompromissløse kjøreinstrument som fordrer beinhard håndtering for at egenskapene skal komme til sin rett, har Suzuki klart å gjøre GSX-R 1000 til en harmonisk maskin som funker utmerket på landeveien. Faktisk er det på det "humane" planet at 03-utgaven har vokst mest, sammenliknet med forgjengeren. En god og velproporsjonert førerplass gir komfort som er blant det beste i R-klassen. Motoren, som altså ikke kan karakteriseres som annet enn en effektdetonasjon, serverer et massivt moment på lavt og middels turtall. Man trenger ikke å gire livet av seg for å komme effektivt ut av svingene. I det hele tatt går det an å bevege seg i vettug fart uten at det blir kjedelig. Ikke alle R-sykler kan by på slike egenskaper.

 

Men det er også det skumle med GSX-R 1000. Den harmoniske konstruksjonen gjør at det er uhyggelig lett å bevege seg på feil side av grensen. Nydelige egenskaper og kontrollerbar effekt gjør at det bare er speedometeret som avslører hvor fort det går. Når man kikker ned, får man som regel et aldri så lite sjokk...

 

Fremdeles har vi problemer med å finne fornuftige argumenter for GSX-R. Man trenger verken egenskapene eller effekten for å oppnå kjøreglede. Men der ligger også mye av sjarmen. Vissheten om at man er sjef, uten at man behøver å bevise det, er faktisk riktig fornøyelig. En emosjonell egenskap - ja, men absolutt en vektig grunn for å velge GSX-R, hvis man først skal ha det verste.

Pris/effekt/vekt: Kr 192 900/162 hk/168 kg

+ Motor/kjøreegenskaper

- Ikke noe for svake sjeler

= Verdens beste R-sykkel

 

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også